tisdag 16 juli 2013

Vilodag?

Idag var det officiellt vilodag på lägret. Vi tog sovmorgon till kl 10 (när Niklas vaknade) och åt sedan frukost i lugn o ro. Sen tog vilodagen slut, spårgruppen samlades för lydnadsträning på gräsplan.

Jackie o jag lattjade lite apportgreppande, uthopp och fjärr. Min tanke var att visa våra brister vi har där, men tji fick jag. Jackie hade kanonattityd (förmodligen jag oxå) o utförde momenten 11-12poängsmässiga som domare Peter sa.. jätteroligt! Så det blev en del prat om attityder, träningsmetoder o belöningstekniker istället :-)

Sen bröt vi för lunch, hela ligan åkte i samlad trupp in till Kosta city o åt med god aptit på lokala pizzerian Don Camillo. Sen kunde vi inte vila mer utan åkte hem, samlade ihop spårprylarna o drog till skogs.

Jackie fick ett "jaktspår" idag och drygt 15min efter att Ninni gått ut så släppte jag på. Hon spårade fint o säkert, fram till ett vattenfyllt dike. Hon fortsatte upp på andra sidan diket och snosade runt lite o vände sedan ner i diket igen och badade lite. Jag surade såklart o drog henne därifrån o så snurrade vi runt i en ormbunksdjungel en stund innan Ninni ringde o frågade vart vi tog vägen. Det visade sig att hon faktiskt gått över det vattenfyllda diket och en bit in i skogen på andra sidan.. jaja...

Spiken lunde oxå få ett spår idag, det blev drygt 40-50m långt och med liten korvsnutt vart 3-4e steg.. det fick ligga drygt 30-45min kanske o sedan fick han köra. Och det gick jättefint, noga i spårkärnan (måste ju va som en motorväg för honom att följa) och stannade kanske vid varannan-tredje korvsnutt och åt. Efter slutet fick jag lyfta ut honom till bilen då han gärna ville spåra min utgång oxå :-)

Tror jag får satsa på Spiken i spåret istället för Jackie ;-)

Nu ikväll så har vi lyssnat på föreläsning med Lars Fält. Han pratade om lite allt möjligt, om flock, ledarroller, utformning av MH/MT både i Sverige och i Sydafrika (ja de använder vår modell där), hundproblematik, etologi o en hel del anekdoter från verkliga livet. 3 timmar försvann iväg oerhört fort o jag kände att jag gärna lyssnat 3 timmar till.

Imorgon ska vi försöka ta en liten vilodag och åka ut o göra nåt helt annat (vi får väl se om det lyckas bättre än idag)

Natti natti

http://instagram.com/p/b1tnO1iwoC/

Inga kommentarer: