tisdag 21 september 2010

Så nära men ändå så långt borta

I lördags åkte jag o Jenny med våra vovvar till Ödeshög för att vara med i lk1 på Adells cup.  På morgonen blåste det storm och regnet öste ner från sidan.. Men när det var dags att bege sej iväg så slutade ialf regnet, o det var ju skönt!

Platsliggande: 8 (nosar, oroligt)
Tandvisning: 10
Linförighet: 6.5 (håller ej pos. dk, snurr)
Läggande: 0 (utför ej moment)
Inkallning: 10 (bra!)
Ställande: 8.5 (tar steg)
Apportering: 9 (omtag)
Hopp över hinder: 10 (bra!)
Helhetsintryck: 9 (trevligt ekipage, mkt energi)
Summa: 153.5poäng

Platsen var lite orolig den här gången. Det var mkt dofter i omlopp, ialf på Jackie’s kant, både hon o hunden bredvid hade fullt upp med att snosa på backen o i luften.. Matten bredvid mej drabbades av en 2min lång hostattack oxå (typiskt just vid platsligget…..) o Jackie var tvungen att kolla in henne ett flertal gånger under hela platsligget. Oroligt som sagt, inte vårt stadigaste platsligg.

Tandvisningen har jag väl inget att kommentera om, klockrent!

Sen blev det en stunds paus i bilen medan de körde tvåans klass o sen blev det vår tur igen.

Linförigheten var en katastrof.. Jackie var inte alls med i början, hon hade fullt upp med att kolla vad folk gjorde utanför plan och spana efter Gaj som satt o ylade i bilen.. När halva sträckan var gjord utan någon typ av kontakt alls så fräste jag i lite åt henne o då minsann vaknade hon till litegranna och gjorde ett rätt så bra avslut. Men som sagt, katastrofdåligt!

Tillbax till utgångspunkten igen, nere vid publiken. Jag försökte rikta Jackie framåt i färdriktningen, men det var så himla spännande att se vad alla andra gjorde utanför linjen idag, o var höll den där Gaj hus egentligen? Så jag bröt helt enkelt momentet, det går ju inte att genomföra med en hund som går baklänges! Så jag passade på att tjoa igång henne lite med röst, klappar o lek, o då minsann vaknade hon upp ur publikkoman “åh, ska vi jobba matte? Ja gärna, kul, nu ger vi järnet!”

Inkallningen var ett skolexemplar, explosiv start och en snabbt insvängande rumpa, smack bredvid min vänster sida utan en tillstymmelse till att knuffa omkull mej (såg ut som om det skulle bli så med den farten och galna energin som utstrålades). Klockrena 10poäng!

I ställandet var energin riktad framåt, så det blev ett-två steg innan hon borrade tassarna i backen, 8.5poäng.
(Har tränat om det momentet litegrann genom att belöna framåt.. när jag belönade bakåt i ställandet så resulterade det i att hon på framfartsträckan sackade efter lite (gick nästan bakom mej) o var beredd på belöning bakåt. Men nu har vi ändrat belöningsfokus till framåt istället, men då har vi för tillfället 1-2 steg att jobba bort).

I apporteringen tog hon ett litet omtag.. jag tyckte nästan att det var osynligt, men domaren ser allt, 9poäng.

Hoppet har jag inget att orda om, säkrade lite med att placera henne och mej själv en bra bit från själva hoppet vilket resulterade i 10 säkra poäng! (Bra att man får variera avståndet lite som man vill, när Jackie är i sitt energiesse så är det lika bra att lägga på nån meter eller två i avståndet, annars kastar hon sej bara över o touchar gärna i).

Så även om vi inledde katastrofalt så är jag ändå nöjd över hur vi, inne på plan, kunde flytta fokus och få fram den där härliga arbetslusten som inte var med oss i början! Sen kan man alltid säga “tänk om..” Tänk om jag bara gjort läggandet lite halvdant o kanske fått till en liten femma, ja då hade förstapriset varit klart.. Fast då kanske resterande moment varit lika ofokuserade?

Stort grattis till Jenny & Gaj som gjorde ett kanonfint program som resulterade i LP1!!

jennygaj

4 kommentarer:

Jenny sa...

Jäkla Gaj! Nästa gång får han stanna hemma!

Jeanette sa...

Det är alltid trist att vara så nära... men inte få det & räcka hela vägen. MEN lite mer störningsträning så kommer första priset! Kram

Carro sa...

Hejhej! tackar=). Kul med nya besökare som också har rottis=). Vart komemr din rottis ifrån då? Antar de är en tik=). Idag är de bra med oss,vart & röntgat Edvin men de visa inget så himla skönt=). Allt såg jättefint ut=)//7Carro och Edvin

Anna med flock sa...

Trist att snubbla på mållinjen så där men det är bara att komma igen så har ni ert förstapris! Jag vet ju att ni kan :) Du slapp ju konapporteringar och tokrus iaf ;)