söndag 6 maj 2012

Rallylydnadspremiär

Imorse ringde redan 04:30, det var väl inte sådär urskönt ska jag väl erkänna.. speciellt inte när man inte kan gå o lägga sej i tid Förvirrad  var väl i säng vid 01:30 efter att ha packat och plockat iordning allt som skulle med till Valdemarsvik.. (inte blev det bättre för att jag jobbade fredagsnatten oxå men det är en annan historia).

Nåja, vi mötte upp Jenny, Robban & Gaj o sedan styrde vi kosan mot Valdemarsviks Brukshundklubb.

Jackie började ju såklart löpa förra helgen, så det närmar sej höglöp nu i dagarna o det kunde gå precis hur som helst idag kände jag. Dessutom hade vi med oss vår maskot Niklas dagen till ära.. Klas jobbade natten och slutade inte förrän kl 8, så det gick lixom inte ihop sej eftersom vi skulle vara på plats senast kl 8. Men fikakorgen var fylld, så även om det gick åt pipsvängen så hade vi ialf gott fika med oss att njuta av Tummen upp

07:20 var vi på plats, o 8:45 gick första deltagaren ut på plan. Jackie och jag hade startnummer 38, sist i klassen, så det blev låååång väntan för oss. Mest synd om Jackie som inte fick vistas uppe på området förrän det var våran tur, så hon fick ligga i bilen mest hela förmiddagen. Däremot hade vi en helt egen parkeringsplats med mkt skugga och en helt egen övningsbana att styra över Ler (nu ska jag ju inte låta som att vi använde den, men de hade satt upp den bara till oss, stor eloge till Valdemarsviks BKTummen upp)

Vi var ett helt gäng (5personer, 6 hundar) från Motala brukshundklubb på plats, bara plakaten o banderollerna som saknades i vår lägerhörna Blinkar

IMG_4146

Efter lååång väntan, klockan blev nog efter 12, var det äntligen våran tur. Niklas o Jenny tog en sväng med vagnen (han somnade straxt efter, skönt för Jenny). Solen stod högt och det var riktigt varmt och torrt på planen, inte optimalt för Jackie som är värmekänslig (speciellt såhär när första värmen kommit).

IMG_4145

Vi ställde upp för start och jag försökte kliva in i den där bubblan som vi har på träning, och sen körde vi.. ganska snabbt kände jag att Jackie inte riktigt var med och jag kom på att jag tänkte för mkt lydnad och för lite rally, så snabbt ur lydnadsbubblan och in i rallybubblan och då gick det mkt bättre!

Tack vare att man får prata, peppa och uppmuntra (kommunicera med) sin hund genom hela banan så gick det bra och det kändes bra! De avdrag vi har fått har bara med förarfel att göra. Vi får –1poäng i början när hon nosar, och straxt därefter så kliver jag ur lydnadsbubblan och skärper till mej och resterande moment gör vi bra! När jag tittar på filmen nu i efterhand så ser jag ju att 360 vänster gör jag alldeles för stor (-3poäng, mindre förarfel) och sen har vi –10poäng (ej korrekt utfört moment) på moment 12, sitt-ligg-gå runt. Jag sätter Jackie upp innan vi går vidare, det ska man tydligen inte göra, utan man ska fortsätta framåt från liggande.. jaja alltid lär man sej nåt!

17poäng blev det i avdrag, så totalpoängen slutade på 83 vilket betyder kvalificerande poäng (samma som förstapris i lydnaden, 3 förstapris i lydnaden = LP, 3 kvalificerande poäng i rally = uppflytt till nästa klass. Vid maxpoäng, 100, blir det automatiskt uppflytt).

Vi fick medalj, protokoll med kommentaren “Bra kontakt” under helthetsintryck och en liten tuggpinne som belöning Skrattar

301877_10151656593570117_649745116_23863652_1494397294_n[1]Fina duktiga vovvar med sina medaljer.. de är dock inte lika roade som mattarna haha, vilken bedrövlig bild Nyah-Nyah

Stolta mattar som åkte hemåt på eftermiddagen o började fundera på när nästa tävling ska ske Blinkar

72903_10151656609105117_649745116_23863692_1072365412_n[2]Slagen hjälte, men med medaljen i ett stadigt grepp

Såhär såg vår prestation idag ut, o jag är så nöjd över min värmekänsliga, nästan höglöpande Jackiegumma Ler Hade det varit en vanlig lydnadstävling så hade vi inte haft en enda poäng! Hurra för rallylydnad!

3 kommentarer:

Johanna och Leia sa...

Det såg bra ut tycker jag! :)

Marlene sa...

Bra jobbat! :D

Jeanette, Sly och Maya sa...

GRATTIS till er fina debut i rallylydnadstävlingssammanhang!!! Suveräna ni!! Kramizar från oss