måndag 16 augusti 2010

Gerard O’Shea och Torpa Racing

Något knepig rubrik kanske, men en bra sammanfattning på veckan som gått =)

I måndags och tisdags var jag med på en handlerkurs med Gerard O’Shea. Vet inte varför jag anmälde oss egentligen, för utställning är verkligen inte vår grej. Men folk hyllar honom som nåt mirakel så jag var helt enkelt nyfiken, var ju tvungen att se vad det hela handlade om.

Under två dagar fick vi lära oss att jonglera med köttbullar, hopp-opp och tänka “action-reaction” och utstrålning. De flesta som var med på kursen var vana utställare men det kändes ändå som om det var de som fick “kämpa” mest. De är vana vid att göra på ett sätt och så fick de helt plötsligt tänka tvärtom. Då hade vi gröngölingar det lite lättare, vi behövde bara suga åt oss och agera, inte tänka om så att säga. Svårt att förklara kanske, men ni förstår nog vad jag menar.

Hur som helst, vi ska fortfarande inte satsa på vänstervarvet, det är inte där vi hör hemma. Gerard däremot var helt lyrisk över Jackie, hennes rörelser och utseende och det var verkligen skitskoj! Jag har nog inte sträckt på mej så mkt på länge =P

Sen rullade veckan på i vanlig fart, ett lydnadspass uppe på bruks har vi hunnit med och det gick faktiskt rätt så bra trots att vi varit o klättrat på Håleberget några timmar innan (dålig planering, jo jag vet).

I går samlades släkten på pappas sida i hamnen på morgonen för hemlig aktivitet. Vi åkte i samlad trupp ut mot Borensberg och Torpa Racing där vi skulle spendera hela långa dagen tillsammans. Vi började med lite fika och info, och sedan fick vi gå o prova ut racingkläder, det var dags för folkrace! Jag var först osäker på om jag skulle köra, kändes ju lite äckligt faktiskt, men blev övertalad och jag är så glad för det!

IMG_1165Mamma, jag, pappa, Klas och Jimmy IMG_1168StartområdetIMG_1182Lite poserande tillsammans med min farbror Thomas 

I snygga racingoveraller, nackskydd och hjälmar tog vi plats i de röda bilarna och gav verkligen järnet ute på banan. Körde som biltjuvar och sladdade som idioter i varenda kurva så grus och sand skvätte precis överallt! Det var så himla roligt, och känslan av adrenalin och puls som dundrade igång när man satte sej i bilen i startdepån med högerfoten beredd på gasen, bara väntades på startflagg, ja det var helt galet! Första kvalheaten startade vi med 150meters mellanrum, och i finalerna så startade 5 bilar på en gång, så då blev det ju race på riktigt!

IMG_1169Grejar med nummerskyltenIMG_1180Sladd nerför kurvanIMG_1181Lycklig, först i målIMG_1194Fullt ös i startenIMG_1199Jimmy sladdar

Lite senare på eftermiddagen provade vi även på crazy race och det var verkligen helt crazy! Allra roligast var det att köra dubbel-Saaben, dvs två bilar som de monterat ihop så man satt åt varsitt håll i samma bil och kunde styra. Det var bara den som satt fram som kunde gasa och bromsa. Principen blev att den som satt fram bestämde farten i bilen och styrde från sitt håll, och den som satt bak backade lixom banan runt o jäklar vad man fick ratta för att hinna med! Skrattade så jag tjöt!

IMG_1213"Pivothjulsbil”, en bil med tre hjul varav hjulet bak sitter i mitten och inte har någon styrning. Bilen åker dit den vill.IMG_1220”Blindstyrd bil”, är en bil där en person styr från baksätet där det är svarta rutor och där fram sitter en person som guidar och sköter gas och bromsIMG_1225”DubbelSaab”, en Saab med två fronter där två förare, en åt varje håll,ska framföra bilen i tillsammans. IMG_1235”Felstyrd bil”, bilen som svänger vänster när du rattar höger och tvärtom.

Kvällen avslutades med grillbuffé och vi åt som om vi inte sett mat på flera dagar (fast vi åt en god kasslergryta till lunch + att vi fikade på eftermiddagen oxå). Sen var det lite prisutdelning och jag vann damklassen i folkracet, tjohoo!

IMG_1241GrillbufféIMG_1248Lycklig racertjej med guldmedalj och vinnarkeps

2 kommentarer:

Noomi sa...

Wow, vilken kul grej! Ser ju urhäftigt ut och kul att du vann också :)

Anna med flock sa...

Ser ut som ni hade förbaskat roligt där i bilarna!

Ha en skönt helg!

ps... jag har övervägt att skaffa regnoverall till mina, dom är oftast mer gråa än vita just nu ;)