måndag 20 februari 2012

Träning och årsmöte, bland mycket annat =)

Dagarna och veckorna rullar på, måndag-fredag-söndag, fler dagar i veckan är det inte längre. Tydligen har man det rätt så roligt eftersom tiden går så fort.

IMG_0970Jackie & Malte, rottislägret i Kosta 2010

Det har blivit en hel del grundträningspass dessa veckor, faktiskt! Duktigt jobbat Nina! Jag har till o med varit så duktig att jag inte stressat iväg med nåt även om jag faktiskt trodde att jag skulle göra det (nä jag litar inte alltid på mej själv).

IMG_1549Jackie väntar på sin tur, lydnadsträning med Jeanette på Vadstena BK 2009

Tass-vid-tå går framåt, ska jag vara ärlig så får vi till det helt rätt (eller som jag vill ha det) till 80-85%. Men frågan återstår fortfarande; har hon förstått att hon ska sitta med sina tassar i jämnhöjd med mina fötter och att det är då klicket/belöningen kommer? Eller har det bara blivit rätt ändå? Jag vill ju att hon själv ska förstå hur hon ska placera sina ben o tassar i förhållande till mej, men jag är inte säker på att hon gör det. Dags att lägga på lite klurigheter för att se om vi är överens med andra ord Blinkar

IMG_1666Spårskogen i Stubba, maj 2011

En annan grej som vi (äntligen? vi är nog sist bland lydnadsnördarna…) börjat med/tagit tag i är klossträning. Jag har tränat bakdelskontroll genom många olika backa-övningar och tyckt att klossträningsmetoden verkar jättesmart, men inte tagit tag i det. Förrän nu, o kors i taket vilken smart hund jag har! Efter bara 2 tillfällen så förstod hon vad jag var ute efter och flyttar bakdelen runt klossen som om vi tränat detta hur länge som helst. Kul! Jag var ju inte riktigt beredd på att hon skulle förstå det så himla fort, så jag har ju inte satt mej in i hur vi ska gå vidare nu med detta. Det blir till att googla järnet o lusläsa andras bloggar o träningstips ang detta, så jag inte hittar på nåt dumt (=hastar iväg).

IMG_2110Lite lydnadsträning, rottislägret i Kosta 2010

Vi tränar fortfarande inne i klubbstugan o hemma i vardagsrummet, så det passar perfekt med detaljträning! Även det något som jag inte är van vid, så även jag får tänka till inför varje träningspass.

Uppletande i Stubba, juni 2010

Inväntar våren, har anmält oss till 2 kurser faktiskt! En viltspårskurs “extreme” (inte för nybörjare, utan de som kommit en bit på vägen) eftersom tanken är att vi ska få till ialf en öppenklass-start under 2012. Den andra kursen är en tävlingslydnadskurs som går av stapeln i Motala och startar i slutet på mars. En ny tränare som dykt upp, men som verkar väldigt duktig. Ska bli spännande att prova “nåt nytt” o få lite nya inputs.

IMG_2300Uppletande, rottislägret i Kosta 2010

Jenny och jag utbildar oss oxå, till tävlingssekreterare nu under våren. Det är en helt ny “arbetsuppgift” för min del men ska bli väldigt roligt. Jag tycker ju om det här med att pyssla o planera Ler

IMG_2301Uppletande, rottislägret i Kosta 2010

Igår var det årsmöte på bruksan. Jag ingår numera i valberedningen och jag tycker att vi hade gjort ett bra jobb inför mötet. Tydligen tyckte medlemmarna det oxå för de köpte alla våra förslag Skrattar Ser fram emot ett nytt och spännande år i föreningen!

IMG_2402Färdigspårat (jo det gick bra även om jag ser lite butter ut Blinkar),
rottislägret i Kosta 2010

4 kommentarer:

Lotta sa...

Vilken rolig läsning om allt vad ni pysslar med :) Flitiga och duktiga som bara den!
Jejemen, ni har gjort ett superarbete i valberdningen!

Vi ses! Kram på er :)

Jeanette, Sly och Maya sa...

Gott betyg på tillvaron när dagar & veckorna springer iväg :-) Att Jackie är smart & kvick är ju inget nytt ;-) Tycker träningen verkar gå på räls! Spännade med kurs, det ser jag fram i mot att läsa mer om sedan ;-) Kram!

Christina Klosterberg sa...

Fina rottisar du har. Vad mycket roligt ni hittar på ihop!

Hella sa...

Duktiga ni är och superhärliga bilder i inlägget! :)

Det där med att finslipa moment är klurigt tycker jag, så svårt att veta om det faktiskt sitter/hundarna förstår och så måste man ju vara så förbaskat duktig på tajming själv också men ni har säkert fått till det fint! :)

Spännande med viltspårs kursen, säger en som också tycker det är en rolig aktivitet och hoppas på anlagsprov under året! Hehe

Ha det så bra!