söndag 12 oktober 2008

Kursavslutning

Idag var det avslutning på valpkursen hos Ewa o hennes hundtrivsel. Valparna fick göra ett valptest som Ewa knåpat ihop själv. Det handlar mycket om kontakt, tillgänglighet och uppförande i olika situationer. De skulle t.ex gå genom en tunnel, gå ett varv runt en skål med godis utan att ta något, inkallning, hälsa fint, stanna kvar i bilen, låta någon annan titta på tänder och i öron osv.

Jackie fick full pott =)




När alla valparna hade gått igenom testet så var det dags att leka och busa en sista gång. Visserligen fortsätter kursen vidare om ett par veckor, och vi blir nästan samma gäng, men några skulle sluta och det kommer säkert att komma till några nya.



Vilket härligt höstväder vi haft idag! (När det är sånt väder som det har varit idag så är det riktigt trevligt med höst).



Efter kursen och när vi hade ätit så satte vi igång och röjde upp litegranna, både ute, inne och i bilen. Utemöblerna plockades ihop, torkvindan åkte in i förrådet, ut med fågelhuset, rensade ur amplarna, klippte gräset, städade av inne (såg förjäkligt ut!) och Klas rensade även ur bilen, slängde en massa skräp, plockade ur lastgallret (till salu, på Blocket) och kopplade loss handsfree:n. Nu såhär i efterhand känns det jätteskönt att vi hann med att göra allt detta redan idag! Har hängt upp en talgboll till fåglarna, det var det enda som fanns hemma. Ska åka bort till Ö&B eller nåt imorrn o se om det kommit in nån fågelmat. Sen ska vi byta lite vatten nån dag i akvariet oxå, det var ett tag sen sist. Har dock putsat på rutorna ikväll, så det behövs inte göras då.




Just det, vi vägde Jackie igår.. hon väger nu över 30kg.. stora tjejen..

O en sak till, hehe.. igår tog vi en sväng till skogen och la spår. Jag gjorde 2 rätt så långa spår åt fröken med leksak som avslut. Sen gick vi en runda och passade på att gömma oss längs med rundan så hon även fick jobba med söket lite =) Efter rundan så fick hon på sig selen (fortfarande Hasses) o hon kopplade direkt på spår-näsan vid första uppstampet och spårade utan några problem upp första leksaken. Mycket beröm och lek följdes =) Det andra spåret var i mer öppen terräng, och det blåste oxå mer på det stället så jag trodde att det skulle bli svårt för henne och att hon skulle vinda mer/driva ifrån spåret, men tji fick jag.. hon tog det spåret ännu bättre än det första.. vilken stjärna vi har =)


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Nä, jag var inte uppe på klubben på kvällen. Jag hade tänkt att åka dit, men det var ju tur att jag sket i det och stannande hemma och drack vin med maken istället (smile). Har du fått mmejlet om Stora Stockholm i december? Jag har redan anmält mig! Vore ju kul om bussen kunde vara full!

Anonym sa...

Tack för grattis. Jag trodde mejlet gick via medlemmarnas e-postlista? Nån på klubben, Thessa eller Ninna (tror jag) har hyrt en buss för 20 pers. Bussen är nog hyrd med chaufför. Det skulle kosta 250 kr för medlemmar i MBK, övriga 300 kr. Vi åker söndagen den 7/12. Då går finalerna och det är bla grupp 1 och 8 som har utställning. Anmälan till thessa.ring@hem.utfors.se.

Jenny

Anonym sa...

Härliga bilder på valpbus :-)