lördag 17 september 2011

Äpplen äpplen äpplen

Vi har två äppleträd i vår trädgård, det ena lite äldre o det andra lite yngre. Jag har ingen aning om vad det kan va för sorter, det äldre trädet ger gröna lite syrligare äpplen och det yngre ger rödaktiga o sötare äpplen.

Hur som helst så finns det hur mycket äpplen som helst på dessa träd o det är ju jättetråkigt om dessa bara ska ramla ner och ruttna. Jag försöker göra att använda upp dessa på en massa olika sätt. Jag har förätit mej på dom, så nu är det andra sätt som gäller.

Häromdagen provade jag att göra äpplemos, vilket var plättlätt! Så idag har jag gjort ännu mer äpplemos. Frågan är bara vad jag ska göra med allt mos, kom lixom på att jag inte tycker att det är gott till mat (som sylt o gelé, varför blanda in sötsaker i mat? Urdumt, smakar ju jättekonstigt!), gröt äter jag ju inte heller om jag inte måste.. Vad gör man annars med äpplemos?

Jag kom på att lilleman kanske skulle tycka att det vore smaskigt, men det är ju fortfarande ett tag kvar innan han får smaka på sånt.. Får frysa ner lite så det inte blir förstört helt enkelt.

Slängde ihop en äpplekaka i långpannan oxå. Det blev en äpplekaka a'la "vi-tar-vad-vi-har-i-skafferiet". Alltid bra att ha lite fika hemma att plocka fram om man skulle råka få besök.

Efter att kakan gräddat färdigt och står o svalnar så kom jag på att Klas har tagit alla plastlådor och fryst ner kräftor i, så frågan är vad jag ska frysa ner äpplekakan i.. Plastpåsar blir inget bra, så jag får åka till Godisaffären o tigga till mej lite lådor.. O passa på att köpa lite lördagsgodis när jag ändå åkt hela vägen dit =)

Dessa äpplen ställer verkligen till det =)

Inga kommentarer: