fredag 14 november 2008

Appell-spår =)

Denna vecka började matte sin sista VFU som student.. inte klokt att snart vara klar! Ska praktisera ikväll och imorrn förmiddag, känns väl lite sådär att göra praktik på helgen =/ Men men, det är väl så som framtiden kommer att se ut för min del ialf, så det är väl lika bra att vänja sej vid det..

Onsdags o torsdags var jag dock ledig (eftersom jag ska köra i helgen) så då passade Jackie o jag på att ha lite (ordentliga) träningsdagar.. ialf ordentliga i den betydelsen som passar en 7mån rottisfröken som löper =)

Hur som helst, vi var faktiskt uppe på bruks båda dagarna.. i onsdags så regnade det ju.. mindre kul.. jag la spår ute på ett fält (i princip första gången) och tanken var väl egentligen inte att det skulle bli så långt som det råkade bli.. delade upp det på 2 spår i ett ialf, första sträckan var ungefär 75m och avslutades med en tennisboll och ungefär 2m från det avslutet började nästa spår som oxå var ungefär 75m med lilla lammet som avslut.

Medan spåret fick ligga till sej så tog vi en sväng i skogen o sen lite lydnad på plan.. vi var måttligt roade båda två pga regnet, men 30min fick spåret ligga innan sele o lina åkte på..

Jackie tog både spåren utan problem, tyckte kanske att tennisbollen var lite konstig (har inte haft med den som avslut i något spår förut) men bytte den gärna mot köttbullar ändå. Efter klapp, beröm o bus så kommenderade jag spår igen o så tog vi det sista.. lammet var betydligt roligare som avslut, den tog hon direkt =)

Igår åkte vi till bruks igen, denna gången utan regn (jippie!). Använde fältet idag oxå för att lägga spår och denna gången blev det lite längre än onsdagens. Gjorde "3 spår i ett" kan man säga, där första avslut var tennisbollen, på den andra sträckan "tappade" jag en spårapport och så på sista sträckan lammet.. spännande att se vad hon skulle tycka om spårapporten =)

Därefter lite lydnad på plan igen.. låter som om vi kör värsta lydnadsmoments-träningen, men så är ju inte fallet helt.. vi övar just nu på fotposition i halt (gå 1-2 steg, halt o hitta fotposition). Sen blir det lite inkallningsövningar, sitt/ligg stanna kvar, hopp över hinder (småskutt visserligen, 3-4 plankor bara)... hade även med mej apportbocken så några "håll fast" tränade vi oxå, men så snart jag säger "bra" eller "duktig" så släpper fröken bocken o tittar förväntansfullt på mej; "köttbulle?" O så ska det ju inte se ut, så det måste vi träna mer på!

Mellan varven av moment blir det en del hopp o lek oxå så att varken hon eller jag tröttnar..

Efter ca 45min tyckte jag att det var dags att ta spåret.. sagt o gjort, jag tog fram selen o linan o Jackie satte fart direkt mot fältet, hon visste direkt vad vi skulle göra.. Fick koppla henne för jag ville ju inte att hon skulle köra spåret utan mej =)

Så fort selen var på så började hon nosa av marken, jätteivrig! Fick bromsa henne ett par gånger just för att hon inte skulle kasta sej iväg vid uppsparket för jag vill ju att hon ska spåra lugnt och noggrannt. När hon satte sej och tog kontakt gav jag kommandot "spår" o då sänkte hon nosen o spårade av uppsparket för att sedan hitta spåret ut på fältet..

Hon vindade lite mer idag på första sträckan o det berodde nog på att vinden vänt litegrann sedan jag la spåret, men hon hittade utan större problem fram till tennisbollen som var lika konstig idag men hon tog upp den och bytte mot köttbulle när jag sa "hämta bollen". Lite peppande beröm o klappar fick hon innan jag kommenderade "spår" igen o så fortsatte vi på andra sträckan..

nu gick hon rakare i spåret, vindade inte alls (vi hade vinden i ryggen nu) o spårade mycket noggrannt. Snart närmade sej spårapporten som jag "tappat" på vägen, vad skulle hon göra med den? Helt plötsligt låg den där framför näsan och Jackies första reaktion var "plocka upp".. Hon tog den i mun, sträckte på hela kroppen o svansen o såg ut som om hon skulle springa ett litet stolt ärevarv, men innan hon släppte den, sprang iväg med bytet eller fortsatte spåra så kallade jag in henne till mej för att visa vad hon hittat.. Lika stolt som hon såg ut över att ha hittat en liten träbit, lika stolt kom hon med den till matte för att visa o få en köttbulle.. Hon fick inte bara en köttbulle, det regnade köttbullar, klappar o beröm från matte =)

När vi ätit upp köttbullarna o lugnat ner oss lite över uppståndelsen över en upphittad träbit så kommenderade jag "spår" för den sista sträckan och Jackie kopplade på näsan igen o sökte förväntansfullt efter nästa träbit (tydligen värdefulla för matte). Avslut på sista sträckan var ju lammet, och det tog hon direkt utan problem. Bytte mot lite köttbullar, kampade lite o kastade lammet så hon fick springa o hämta..
Duktig tjej =)

Hmm.. hur långt kan spåret ha varit igår då? Kan det ha varit 75mx3 kanske?

Nu är det dags för en promenad o sen ska jag göra mej iordning för att åka o praktisera.. Husse ska ut o åka båt en sväng i eftermiddag (konservera motorn) o då ska Jackie oxå följa med.

Inga kommentarer: