tisdag 9 juni 2009

Spår i bostadsområde

Har ju helt glömt bort att skriva om en sak vi gjorde häromdagen. Jag la spår hemma i bostadsområdet =) Jojomensan, startade straxt utanför våran tomt med ett litet uppspark (inte förstöra Platens gräsmattor) och sen knallade jag på som vanligt, korsade cykelbanor, gräsmattor, mindre väg, sandlåda m.m. La ut 4 pinnar samt 1 slut.

Tålamod hade jag ju inget så redan efter 15 min var det dags. Satte på Jackie selen redan i hallen, men knäppte inte på linan förrän vi kom utanför dörren, straxt innan uppsparket. Jackie var helt med på noterna och dansade runt med förväntansfulla ögon, men när vi lixom inte gick mot bilen så blev hon lite fundersam.. ska vi inte till skogen? Jag visade på uppsparket, kommenderade "spår" och så var vi iväg. Lite fundersam var hon allt, men det fanns ju ett spår att följa, både sele och lina var på och matte berömde, så det var ju bara att köra vidare lixom. När vi kom till första pinnen så hade poletten ramlat ner helt och hållet och hon förstod att det verkligen var ett riktigt spår, för det blev helt annat drag i linan =)

Lite svårt blev det ju när jag korsade cykelbanorna samt vägen, och det är ju inte så konstigt eftersom det är asfaltsunderlag, det har vi aldrig spårat på innan (finns inte mycket av den varan i skogen). Efter lite snurrande och letande (möjligen lite hjälp oxå) så fäste hon på spåret och kom över till andra sidan.

3 av 4 pinnar tog hon, samt slutet =) Spåret var absolut inte långt (om man jämför med skogsspåren) men däremot fick hon tänka och kämpa desto mer, för hon var väldigt trött när vi var tillbaka. Åt sin kvällsmat och somnade ögonabums.. Tittade inte ens i ögonvrån på oss i soffan som satt och åt god mat.

Så det var en effektiv, annorlunda och kul variant av spår. Det ska vi definitivt göra om =)

2 kommentarer:

camilla sa...

vad duktig hon är, lilla jackie! Vi ses på söndag hörde jag! Nått ni inte äter, eller tål? Kram camilla

Jenny & Vovvarna sa...

Kul spår, måste prova nån gång själv.
Jo, jag har faktiskt anmält till den 9/7 på klubben. Men.... ställandet och läggandet finns inte ännu, men vi kämpar på och har en knapp månad på oss. Ni då?