lördag 12 september 2009

MH på Jönköpings Brukshundklubb

Så var det gjort oxå, Jackies MH. Varför gå o vänta? Det är ju nu i den här åldern som man ska göra det, innan de blir alldeles för påverkade och vana vid diverse saker..
Ska försöka fatta mej kort (vi får väl se hur det blir med det..)


Kontakt (hälsning, samarbete, hantering)
Inga problem, trevligt med folk helt enkelt =) Alla vill ju att jag ska komma fram till dom o de har ju kommit hela vägen hit för min skull =) Där har vi testledaren oxå, hej på dej.. Jasså, vi ska gå o göra nåt? Ja det går väl bra, vill du att jag ska gå fot eller ska vi göra nåt annat? Har du nån köttbulle nånstans förresten, jag kan nämligen hela lydnadsprogrammet!

Lek (leklust, gripande, dragkamp)
Tjohoo, vi är här för att leka, yes sånt kan jag! O där flög den iväg, bäst jag kutar efter och kollar vad det var de lekte med.. sniff sniff, jo men den här kan vi nog leka vidare med, bäst jag tar med den tillbaka och leker mer! Här tycker jag att vi fick en snål 2a, tycker mer att det borde varit en 3a, men vad vet jag?!

Lilla bytet (förföljande, gripande)
Väldigt intressant med den där haren (illern?) som far iväg. Järnet ut och spana på den.. Väl framme så har haren stannat.. jaha? Nosar lite så kanske den rör på sej igen.. nähä inte det.. nåja jag kommer väl med den ändå.. Ruskar om den lite.. fast den var roligare när den rörde på sej!

Aktivitet (eller passivitet?)
Vad är det här för moment? Stå still och ha tråkigt? Ok då.. passar på att lukta lite på området, smaka lite på gräset och tugga lite på en pinne medan matte och publiken vilar.. de behöver väl det efter den vilda jakten..

Avståndsleken (intresse, hot/aggr., nyfikhenhet, leklust, samarbete)
Den där personen där ute är verkligen spännande.. Åh, hon plockar fram en kamptrasa? Dit måste jag på en gång, hej då.. Jackie springer raka spåret till figuranten och leker, uppmanar även till lek när figuranten är passiv. Skitkul!

Dumpen (overallen, överraskning, rädsla, hot/agg, nyfikenhet, kvarstående rädsla, kvarstående intresse)
Tvärnit.. vad var det? Sniff sniff i luften med lååång hals.. Snyggare ställande har jag inte sett på länge.. Jaha, nu går matte fram en liten bit.. bäst att kolla.. låter lite för säkerhetsskull.. Jasså, matte står precis bredvid? Ja då kan inte jag vara sämre, hej på dej overallen, här står du o hänger!

Skramlet (rädsla, nyfikenhet, kvarstående rädsla, kvarstående intresse)
Oj, det lät som nån tappade massa kastruller, undrar om det föll nån mat eller nåt samtidigt? Bäst att kolla på direkten så man inte missar nåt.. får ju ingen mat hemma som ni säkert förstår..

Spöken (hot/agg., kontroll, rädsla, nyfikenhet, kontakttagande)
Vad ska vi göra nu då? Åh kolla det kom ut några konstiga filurer där borta.. Jaja, stå där då, jag lägger mej här och slappar så länge.. men jag har koll på er.. hela tiden.. Nä nu får ni snart ta o stanna, ni börjar komma lite väl nära.. tur att jag står här och skyddar gänget bakom, de är säkert paralyserade av skräck.. Bäst att koppla på raggen och ljuden från magen så att spökena begriper att det är allvar! Haha, där stannade dom, där fick de så de teg.. men vad nu då? Matte, ska du gå fram? Själv? Nä jag följer med.. Jasså, du tänker stå ända där framme? Jag med, kan du kan jag.. nämen kolla, det var visst en människa under luvan.. det var som attan! O en människa under andra luvan oxå? Knepigt, jag kan svära på att det var otäcka monster förut!

Lek
Yes, äntligen plockade de fram den där trasan igen! Nu ska ni få se på ordentliga gripanden!

Skott
Va? Sköt ni? 4 skott? Nä det hörde aldrig jag.. när var det?



3 kommentarer:

Jenny sa...

Ha Ha, kul läsning ur Jackies synvinkel. Jag kan nästan se henne därute bland spöken och troll.
Nu har du papper på det vi redan visste, dvs att du har en attans trevligt tjej i snöret, duktiga Jackie!

Anna sa...

Haha säg inte så :-)

Jeanette sa...

Tack för de fina orden i min blogg. Du har en superhund i Jackie. MH:t bekräfta vad vi redan visste;-)