lördag 12 december 2009

Fredagslydnad

Idag efter jobbet träffades jag och Jennybruksan för lite fredagslydnad.. Alla vovvarna (Jackie, Gaj o Robban) fick sitta med vid planen och agera naturlig störning åt varann. Jättenyttigt!

Jackie och jag körde vidare på vårt just nu vinnande koncept.. fokus! Fokus och koncentration, och det går faktiskt bra! Jag vet inte om det är jag som fått nån sån där uppenbarelse eller nåt senaste 2 veckorna, men allt bara flyter just nu vad gäller detta. Jättekul!

Jackie utstrålar energi och glädje vid fria följet just nu, och det är mycket energi som vill ut genom den kroppen kan jag lova! Vi har hittat nåt som fungerar just nu, och det är bara att rida med på vågen och utnyttja det till max! Vem vet, om nån vecka kanske det är bortblåst?

Vi övade på start o stopp, korta sträckor med fritt följ och svängar hit o dit. När raksträckorna blir lite längre så svävar hon gärna ut ifrån mig, så vi får hålla det kort nu ett tag tills hon klarar av att hålla positionen. Jag oxå ska jag väl säga, det är inte lätt att hålla iordning på fötterna alla gånger, eller tänka igenom en sväng.

Sen la vi även lite tid på ställandet.. ibland går det framåt och ibland bakåt. Det är väl jag som gärna vill ha lite för bråttom framåt, istället för att verkligen “grunda” ordentligt. Men, nu har vi backat i vår träning för att “göra om, göra rätt”.

Jackie och Gaj fick göra ett platsligg ihop på slutet och det gick bra. Poletten med hur jag vill att momenten ska se ut har börjat klarna för Jackie oxå, och jag tycker det ser bra ut. Känns mycket stabilare oxå nu när hon har en uppgift att koncentrera sig på! Så där är det uthålligheten som vi lägger tyngden på, och så småningom ska vi bygga på med mer o mer störning. Men platsligg tillsammans med 1 hund i ungefär 1min funkar riktigt bra för tillfället! Tummen upp för Jackie!

Som belöning för vovvarnas (alla 3’s) slit på appellplanen blev det hopp o lek inne på agilityplan för dom, och det tyckte de verkligen var en höjdare! Brottning och jaga så det stod härliga till.. det är vid såna här tillfällen som man önskar att det vore ljust ute och att man var duktig med kameran.. Nåja, nästa gång kanske =) Bättre belöning och avslut på kvällen kunde de nog inte få iallafall =)

2 kommentarer:

Pia sa...

Tack för kramen !!
det värmde i allt elände.
Hoppas ni hade en kanondag i Stockholm !!
Kramis tilbaks

Lotta sa...

Hahaha, när en malle rör sig står blixten stilla - typ!
Gildas syster Gins matte var där och tävlade agility, så kanske lilla Gin också var där i kulisserna nånstans :)Hon tävlar i de stora sammanhangen, typ SM, VM och sånt, med terv och nåt mer. Så Gi blir säkert också agilityhund på elitnivå ;)
Hoppas ni hade en bra dag, vilket jag iofs inte tvivlar ett ögonblick på.