torsdag 31 december 2009

Gott Nytt År!

      

Så var det dags igen, ännu ett år börjar ta slut.. kan inte begripa vart tiden har tagit vägen? Ett år är ju egentligen rätt så långt!?

 

För ungefär ett år sen gjorde vi det sista på universitetet, det mesta var väl klart så det var bara lite finlir kvar. Sen var det examen i Domkyrkan, mäktigt och otroligt.. Där hade vi helt plötsligt 3 år som bara svischat förbi!

IMG_0040

Examen var på fredagen 9/1 o på söndagen 11/1 drog vi till Phuket i 2 underbart härliga paradisveckor! Där solade vi, badade en massor, åt en hel del god mat, såg en massa spännande saker o dessutom förlovade vi oss! Behöver jag säga att jag längtar tillbaka?

IMG_0349Ringmärkt

Sen hann vi inte mer än komma hem o ställa tillbaka dygnsrytmen till svensk tid, mörker o kyla förrän det var dags att börja jobba som sjuksköterska.. läskigt! Började på ortopeden avd 101 (nu avd 15 eller Proxima) o där trivdes jag kanonbra! Väldigt trevliga arbetskamrater, roligt o fartfyllt arbete, knasiga läkare (mer eller mindre) o en massa erfarenhet!

I somras var vi även på vårt första rottisläger i Skillingaryd.. Det första men definitivt inte det sista! En underbar spårgrupp hamnade vi i, vi skrattade o stojade mest hela tiden! Hundarna fick sitt oxå med spår i olika skoger o marker varje dag, varvat med lydnad på eftermiddagarna (regnade visserligen typ varje eftermiddag så det blev inte många pass) o trevlig samkväm på kvällarna. Det var lite tråkigt sista dagen, skulle detta vara slut nu? Men ja, det var det ju, ett helt år till nästa gång.

IMG_1056IMG_0128

Sommaren rullade på, jobbade rätt så mycket, hade endast 2 veckor semester (varav den ena veckan i Skillingaryd) så det blev inte så himla mycket sol, bad o båtturer som man hade önskat kanske, men de man fick var desto trevligare =)

IMG_0127

Efter sommarsemestrarna, lagom till skolstarterna, var det dags för ortopeden att dela på sig. Ena halvan (101:an) skulle bli privata (Proxima) o den andra halvan (104:an) skulle slås ihop med medicinavdelning 13 i B-huset. Det var lite jobbigt, många var oroliga för hur det skulle bli med det privata och många var lessna över splittringen i arbetsgruppen. Sagt o gjort, flytten blev av och jag blev ELSA-sköterska i samma veva och följde med till avd 13.

Hösten har varit intensiv vad gäller jobbet, slitsamt innan alla arbetskamraterna vant sig vid varandra, knöligt innan alla nya rutiner hamnat på plats. Uppepå allt detta så tillkom det en massa överbeläggningar, läkare som inte var överens om hur saker o ting ska skötas, medicinare som inte var vana vid ortoped- o postop patienter o ortopedare som inte var vana vid medicinpatienter.. en tuff höst med andra ord!

IMG_0684

Innan december blev det klart att arbetsmodellen 90-10 skrotas och alla i landstinget ska jobba varannan helg för att bli av med överskottspersonal. Många är oroliga för att bli omplacerade eller rent av uppsagda pga arbetsbrist och ingen vet eller kan svara på hur det kommer att bli i vår.. Det får lixom visa sig..

Jag tror för min egen del inte att jag blir arbetslös, men jag vet inte var jag hamnar, det får vi helt enkelt se.. bara jag slipper pendla =P

Planerna inför år 2010 är förstås stora! Förhoppningsvis en fast tjänst o lönepåslag för min del =) Dessutom vill vi hitta vårt drömhus o flytta in där.

Jag vill dessutom att träningen med Jackie ska släppa ordentligt och att vi kommer ut på appellplanerna i vår. Målet är LP1 till sommaren samt uppflytt till lägreklass spår och det känns just nu inte som en omöjlighet! Det är bara matte som ska ta sig i kragen o svälja sina tävlingsnerver =P

IMG_0427IMG_0414

Nyårskvällen kommer att spenderas på Sahlingatan ihop med världens härligaste Högqvistare! Jackie löper så Malte kommer att va i sjunde himlen =P Efterrätterna ligger i kylskåpet o “ligger till sej”, för ikväll ska det frossas i delikata rätter =)

IMG_0500

Gott Nytt År och en ännu trevligare fortsättning 2010!

Inga kommentarer: