onsdag 20 januari 2010

Födelsedag

 

Har jag idag, o Klas likaså.. Jo det är faktiskt sant, vi fyller på samma dag.. av alla årets dagar så delar vi på samma.. är det inte lite märkligt? O så är det exakt 5år emellan oss oxå, så vart 5e år är det fest =P

Straxt före lunch var Jackie o jag nere i Borenshulttrakterna… Gick en sväng tillsammans med Camilla, Malte o barnen i snöstormen på oplogade vägar.. blev ett riktigt fyspass (ialf för Camilla som fick köra barnvagn oxå).

Igår kväll var jag på bruksan o tränade lydnad med Jackie tillsammans med Maria & Loppis och Jenny & Gaj. Som vanligt så kom vi oförberedda, kan inte fatta att det ska vara så svårt att bara skriva en liten planering eller ett litet träningsupplägg? Måste bättra mej och det meddetsamma (som jag skrivit o sagt ett flertal gånger innan….)

Tränade på fokus, start o stopp, det vanliga. Igår väcktes även tanken om transport in på plan samt mellan momenten.. Där borde man oxå finna på en strategi att hålla sej till.. Man kan inte bara slentrianmässigt glida runt hela tiden o sen helt plötsligt göra ett moment.. skärpning även där! Nästa tillfälle på kursen så skulle vi länka ihop två moment, så det måste vi verkligen träna på nu och bättra oss på. Skyller på att det är svårt att veta hur man vill ha det eftersom jag inte alls har någon tävlingsrutin och därför inte vet hur man ska uppföra sej *vissel vissel*

1

Jackie spanar på änderna vid Z-Parken, Varamon januari 2010

Läxa från kursen i söndags var dessutom att vi skulle fundera på vilken belöning som får igång min hund allra mest/bäst. Jag har flera stycken, men just nu så är minigrisen den bästa! Ialf enl Jackie =P Den stör dock medtränande hundar på plan, och dessutom är det ingen grej som vi kan ha rolig med ihop som t.ex en kamptrasa. O då faller ju egentligen idén med att “hos matte är det allra roligast, där händer det bästa” för ger man lixom bort belöningen så får hon ju roa sej på egen hand.. Dumt.. Måste försöka leta upp den där lilla skinntrasan annars får jag investera i en ny!

Efter att alla tränat sina hundar så hade helt plötsligt 2 timmar gått.. Maria o Jenny hade lite mer bråttom hem än jag, så Jackie fick komma ut en gång till och köra några moment och nu gick det mycket bättre! Hon blir lixom lite mer taggad när hon får en paus och vet att andra tränar o hon får sitta i bilen, hon ger gärna det där lilla extra då för att försäkra matte om att inte sätta henne i bilen igen =P

2

Jackie & Hasse, Varamon januari 2010

Appellhoppet sitter så gott som helt 100% nu. Är fortfarande inte helt nöjd med att hon sätter sig lite snett vid uthoppet, men det är kanske inte så mkt att göra åt det? Jag får klura lite mer på hur jag ska få till det helt enkelt..

Ställandet går lite fram o tillbaka tycker jag.. senaste gångerna vi tränat har det i princip varit klockrent (vid baklängesmarsch). Igår var det lite si o så.. Jag vet inte om jag gör på något annat sätt eller har ett annat tonfall i rösten när jag tränar själv eller vad det är som gör det.

Läggandet går framåt, även det vid baklängesmarsch. Då funkar det i 70% av fallen, men så fort vi försöker gå bredvid varandra så funkar det inte.. Förmodligen är inte beteendet tillräckligt befäst, så det är bara att fortsätta knalla baklänges o smyga in vid sidan.

 

En annan sak som vi upptäckte igår är att Jackie börjat sätta sig i utställningsposition lite för långt fram. Det måste ha kommit smygande för det är inget jag märkt/tänkt på, men Maria o Jenny noterade det igår o då måste det ju vara skillnad eftersom vi inte setts på ett tag. Kan det vara alla kläder som gör att man blir större o hon flyttar fram för att överhuvudtaget kunna se mej? Eller är det helt enkelt så att jag slarvat o börjat belöna att hon sitter långt fram?

Många trådar att spinna vidare på med andra ord, mycket som ska filas till.. Det är ju bara 2mån kvar till debuten, så det är väl bara att ligga i med andra ord!

bus

Favorit i repris, polarna Malte & Jackie

3 kommentarer:

Lotta, Basse & Gilda sa...

Ja du, det där med att inte ha kul med grejen själv är inte lätta för en rottis, som gärna vill ha allt just SJÄLV ;) Får ofta tjata på Basse att komma tillbaka med bollen, hihi. Trist nog får jag så jäkla ont dagen efter när vi kampat och haft kul ihop :(
Allt har gått bra, och med facit så är det tur att vi gjorde detta!!!
Visst var det kul när allt fler dök upp i söndags :) Fick nästan lite vårkänslor ;)
Ha en go helg ni också! KRAM

Anonym sa...

Hej!
Jo visst var vi på samma kurs.Fin sida du har med mycket rolig läsning i possitiv bemärkelse. Tack för att du gjorde ett avtryck i gästboken. Ny skall här tränas på belöningar och länkningar

Jeanette, Sly & Enya sa...

GRATTIS i efterskott till dig & Klas!!! Kramar Jeanette & 4-benta