måndag 15 september 2008

Uppletande

Idag efter lunch tog Jackie o jag en sväng till skogen här bakom. Det fick bli en kortare aktiveringsrunda för jag känner mej inte kry för att ta en längre promenadsrunda.

Hur som helst, tänkte vi skulle prova på lite uppletande på valpnivå. Hon är så duktig och har lärt sej "hämta" när man pekar på eller kastar iväg något. Då springer hon o hämtar det o kommer så glatt, o så blir det mycket beröm o godis såklart. Detta tänkte jag flytta ett steg framåt, så jag tog helt enkelt med mej 2 leksaker till skogen samt rejält med köttbullar.

Jackie fick sitta ner och stanna kvar medan matte klev in i skogen en liten bit och placerade ut leksakerna. Gick tillbaka till Jackie (beröm o köttbulle för att hon stannat kvar) o sen kopplade jag loss henne, riktade upp henne o kommenderade "hämta". Hon får iväg som en kanonkula över mossan åt det håll jag kommit. Undrar vad matte gjorde där borta... Hon sniffade runt lite på måfå o rätt som det var hittade hon bollen, jag sa "hämta" o hon tog den o kom tokgalopperande tillbaka med ett överlyckligt uttryck; Titta vad jag har hittat!
Hon kom ända fram med bollen o släppte den vid fötterna på mej o så fick hon köttbullar o massa beröm. Plockade undan bollen, riktade upp henne igen och kommenderade "hämta". Hon rusade ut lika snabbt som första gången, sprang till samma ställe där bollen legat o där fanns ju inget. Hon tittar lite på mej, jag säger "hämta" o så börjar hon sniffa runt. Efter bara en 25-20sek hittar hon lilla lammet o blir lika toklycklig igen o kommer farande. Ytterligare massa beröm o köttbullar!
Hon är så himla smart min tjej, så himla stolt blir jag =)

Efter det så gick vi en stund o hon fick strosa själv, lite paus så att säga. Sen varvade vi promenaden med lite "sitt-stanna-kvar" övningar, några inkallningar och "fot med kontakt". Även där så är hon klockren, jättekul! Kopplar på och kopplar av hur lätt som helst =)

Vi gjorde några upplet till, och det gick lika bra de gångerna oxå. Matte sken nog som en sol när vi gick hemåt =)

Nu ligger hon på trädgårdsdynorna och sover sött

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Kul..:) duktig hon är.
ska du ha 2 hemsidor nu framöver?
jag måste fråga oxå.. har ju hört attman inte ska använda ordet sök.. o du använder ju hämta, varför?! vore bra o få tips..
*förvirrad matte*

/Veronica

Anonym sa...

Heej. .

va duktig hon är!
Håller oxå på med att träna våran med att häma å sånt. .

Grattis till alla vinster ;)

Anonym sa...

Hej,
roligt att Jackie är en "arbetsmyra";-) ha en trevlig fortsättning på helgen!