lördag 27 september 2008

Utställning igen, Tranås Brukshundklubb

Så var det dags igen, utställning.. det har råkat bli typ varje helg nu känns det som.. men nu finns inget mer inbokat så nu för tillfället blir det lugnt med det.. eventuellt i november tillsammans med syskonen Messi och Dingo.

Tranås Brukshundklubb anordnade idag utställning för bruksraserna, och det var Yvonne Brink som bedömde rottisarna. Det var 4 tikar med i våran klass, och vi placerade oss 2:a och fick ett HP.

"Välskuret huvud. Harmoniskt uttryck. Utmärkt ögonfärg. Bra proportioner. Bra hals. Som helhet något långsträckt. Bra benstomme och vinklar. Rör sig bra bak. Något höga frambensrörelser med lösa armbågar. Bra päls och färg."


Jackie var idag väldigt laddad, både på gott och ont kan man säga. Gott; för att hon tar ut stegen och springer på mkt bra. Ont; hon blir alldeles för studsig o busig och lyssnar inte på tillsägelser om att man inte får hoppa efter kopplet eller bita matte i benet.. Dumheter jag vet, o vi tränar på att det ska försvinna. Hemma går ju bra, men när man kommer iväg o det blir lite nerver med i spelet så fungerar det inte lika bra.

Häromdagen la jag 3 spår åt Jackie, med vinklar och blandad terräng (skog/högt gräs). Hon tog dom utan några problem, och med Hasses alldeles för stora sele.. Jag behövde inte markera leksakerna på slutet så mkt, hon gjorde det bra själv. Gjorde även ett par upplet som hon grejade galant.

Stannade på Sharpman på vägen hem, alltid finns det nåt där inne som man kan titta på eller köpa. Jackie hittade apportbockarna (som hon aldrig stött på innan) så jag tog upp en och kommenderade "sitt". Sen höll jag en liten apportbock framför henne och sa "apport" hon tog den i mun och tittade på mej. Jag tog den efter 2-3 sek och sa "loss" och hon släppte.. Värsta lydnadstjejen ju! Första gången hon stött på apportbocken och hon vet redan vad hon ska göra =)



Kolla vilken lydnadsfröken jag har =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses...ni kör hårt på utställningsfronten;-) GRATTIS igen till fin kritik! Ha en trevlig fortsättning på helgen!

Jenny sa...

GRATTIS till HP!

Anonym sa...

Nina, jag kämpar och kämpar med att försöka få Gizmo att apportera saker. Berömmer när han tar upp saker spontant (fast inte farliga saker och det sker ofta tyvärr) och har försök att lära honom ta saker med klicker. Men han vill inte lämna dem till mig, bara bita eller springa iväg med dem. Hur lär man hunden att komma tillbaka med grejerna? Har du något tips åt mig? Pleeez.. Jackie är ju super duktig!