torsdag 22 april 2010

En riktig hunddag!

     

Ledig dag idag, o vem fick all uppmärksamhet? Jo Jackie, med all rätt och glädje =)

Kryssvolvon styrde kosan mot spårskogen i Stubba idag efter lunch. Där mötte vi upp Jeanette med “Slajsan” och “Pistolskottet” för att lägga lite spår.

Eftersom vi bara gått ett litet spår än så länge för i år så valde jag idag att gå två spår. Ett lite kortare “uppvärmningsspår” med några mjuka svängar som vinklar och sen ett mer “riktigt spår” men väldigt många vinklar (vilket egentligen inte var meningen, men det råkade bli så ändå).

IMG_4600

 

Jackie 5½ vecka

Medan spåren låg till sej gjorde vi 3 smala uppletandekorridorer med utgångspunkt/bas i mitten.. en halv stjärna kanske man kan säga. Flickorna skötte sej jättebra, snabba och raka skick och snabba återgångar. Så duktiga så =)

Sen tog vi en liten snabbfika innan det äntligen var dags för spåren. Lilla pistolskottet Enya fick börja, och även om hon svajade lite i början så kopplade hon på spåret ordentligt sista biten och helt plötsligt var det slut. “Matte, var det verkligen inte mer än det här?” Hon såg lite besviken ut faktiskt, så Jeanette fick helt enkelt knalla ut ett spår till medan Enya o jag gick tillbaka till bilen.

Sen var det Jackies uppvärmningsspår som stod på tur, och det gick oxå bra även om hon klev över första pinnen (som matte lagt bredvid en älglorthög!). Hon blir så lycklig när hon hittar sina pinnar och det lyser stolthet när hon kommer för att byta in dessa mot lite gott =)

IMG_4973

Jackie 8 veckor

Sly grejade sitt spår utan problem, lite svaj i början men mer koncentrerat allteftersom slutet närmade sej. Avslutet uppskattades verkligen av fröken kamphund =)

Dags för Enya igen, och nu var det stor skillnad på tillvägagångssätt av den lilla fröken. Mer koncentrerat i spårkärnan och inte så mkt svaj, och dessutom ett ordentligt avslut. Hon såg riktigt nöjd ut denna gången, men hade säkert velat köra på dubbla sträckan, arbetsmyran =)

Sen var det så äntligen dags för Jackies riktiga spår. Den mesta överskottsenergin blåste hon av i första spåret, så hon var koncentrerad på ett helt annat sätt redan från början av detta spåret. Dessutom fick hon göra ett spårupptag från sidan, något som vi inte tränat på tidigare, och även om hon var lite frågande så grejade hon det. Kollade av lite runtomkring och vände sedan upp och tog spåret utan problem.

IMG_6015

Jackie 4mån

Många vinklar blev det, några klurigare än de andra, men hon grejade dessa utan bekymmer. Dessutom hade jag medvetet låtit bli att hänga upp sådär många snitslar som jag brukar, så jag var helt enkelt tvungen att lita på att Jackie fixade det här utan min hjälp. Det blev tydligt vid några av vinklarna där jag inte snitslat, Jackie nosade av lite innan hon valde väg. Hade det hängt en snitsel där så hade jag säkert, medvetet eller inte, styrt in henne rätt.. eller om hon gått på vittring från snitsel, vad vet jag. Så det kändes verkligen bra att hon fixade spåret utan min inblandning (precis som det ska va).

IMG_6768

Jackie 10mån

Mot slutet märktes det att hon blev trött, stannade upp och käkade lite harpluttar varpå matte “nejjade” o så låg slutpinnen oturligt nog 2 meter därifrån vilket ledde till att hon inte gick fram och tog den utan hon kom till mej istället. Fick säga åt henne att det var ok att spåra vidare och då tog hon slutet utan problem =) Att man ska lägga sej i hela tiden, fy skäms matte klantarsel!

Vi gjorde en ordentligt trevlig avslutningsstund på plats med mycket korv för att väga upp, och det uppskattades =)

Trött och nöjd hund hade jag när jag åkte hem, låg o snarkade gott i bilen kan jag säga =)

Åkte faktiskt upp till bruksan senare på kvällen.. Hade några korvsnuttar kvar, och vi måste ju faktiskt träna vidare på våra läxor från kursen. Försökte fokusera på stadga i ställandet idag och det gick faktiskt rätt så bra. Försöker att inte ha för bråttom, men det är svårt =P

 IMG_1564

Jackie 18mån

Körde även appell/lk2 hoppet och där verkar det som om polletten trillat ner, nu hon hoppar rakt och långt ut innan hon vänder upp och sätter sej, jippie!

Några lägganden gjorde vi oxå, och det verkar oxå vara befäst, hon lägger sej snabbt rakt ner, precis som vi vill ha det =)

Jackie gick bakom mej från bilen och in i lägenheten kan jag säga.. låg o snarkade i hallen tills dess att kvällsmaten serverades och sen har jag inte sett till henne nåt mer.. ligger säkert inne i bingen och görsover!

PICT4246

Jackie 8 veckor 

1 kommentar:

Jeanette sa...

Ni är på G:-) Ser fram imot att se er på tävlingsbanan! Tack & kram igen:-)