lördag 24 april 2010

Skön fredag

 

Ledig även igår, och vad gjorde jag då? Jo jag ställde väckarklockan på ringning kl 7!! Ingen sovmorgon här inte! Klev ur sängen och i träningskläderna, rastade Jackie en snabbis och sen åkte jag o hämtade Camilla. Straxt före kl 8 satt vi på varsin spinningcykel på FG.. Hallå, vad är det egentligen som har hänt??

Efter 40min idiottrampande (söndagscykla, vad är det?) var det helt plötsligt över och efter ytterligare 20min var man duschad, ombytt och klar för dagens bravader.. 9.10 satt jag i bilen igen och kom på att jag faktiskt har hela dagen kvar!

På vägen hem stannade jag till vid ett gärde/fält som jag tittat på många gånger de senaste veckorna. Turligt nog hade jag spårapporterna i bilen så jag gick helt sonika ut ett appellspår innan jag åkte hem, gick en promenad med Jackie och sen åt välförtjänt frukost.

Efter drygt 2 timmar kom jag ihåg att vi hade ett spår att gå, jaja det får bära eller brista tänkte jag.. att det dessutom blåste från alla håll o kanter gjorde kanske inte saken lättare.

Jackie såg förvånad ut när vi svängde in och stannade mitt under utflykten, och att matte dessutom plockade fram spårsele och lina, ja det var väldigt oväntat!

Som väntat så blev spåret svårt, vind från alla håll och ett appellspår på gräs som legat i över 2 timmar o med en hund där spårkonditionen inte är på topp efter den långa vintern.. Men jag upphör aldrig att förvånas över denna hund!

Jackie jobbade som bara f-n hela spåret runt, stannade på flera PICT4655ställen och dubbelkontrollerade spåret i cirklar ffa i vinklarna. Bytte håll, gick tillbax, gick av för att straxt därpå vända upp mot det igen, allt för att säkra spåret. Två spårapporter samt en slutpinne låg i spåret, och stoltheten lyste ur hennes ögon när hon plockade alla pinnarna! Jag höll mej på behörigt avstånd (10-12m bakom, allt för att inte störa eller lägga mej i) och gick där o lyste som solen själv tror jag =)

Jackie 4mån

Mycket korv utdelades vid apporterna tillsammans med klappar, kel och beröm såklart. Vid slutapporten var Jackie i himlen, stolt som en tupp och det regnade massor med korv och matte var tokglad! Jag hade en mycket nöjd och trött hund som hoppade in i bilen när vi var klara =)

Hade jag inte jobbat idag då hade det blivit spårskogen idag, utan tvekan!

Ha en trevligt solig helg!

IMG_6076

Valpbus på Motala Brukshundklubb 20/8-08

 

6 kommentarer:

Jenny E sa...

Undebart och va kul att det gick bra. Kommer själv hem från årets första skogsspår. fyra apporter utlagda och fyra plockade och lämnade till matte (det regnade godsaker ur den här mattens fickor också). Heja våra hundar!

Jeanette sa...

Härligt att hon löste såret så bra! Ha en bra "jobbarhelg" så syns vi nästa vecka:-)

Jeanette sa...

Hmmm... spåret skulle det vara... Jisses, vad man stavar knepigt..ibland.. Kram

Anna med flock sa...

Va roligt att det gick så bra att spåra, duktig tjej du har!

Anna med flock sa...

Tycker ditt förslag om gemensamm spårning lät himla trevligt, det får vi försöka få till någon gång :) Det som är krångligast för min del är att jag saknar körkort så jag brukar få leja sambon som taxi för att ta mig ut :)

Ha en skön vecka!

Jeanette sa...

Är det inte dags för en uppdatering...;-) Trevlig Valborg! Kram