söndag 19 april 2009

Vad hände i helgen då?

I lördags var det spårdags med appellkursen ute i Älvan. Solen sken och alla var på bra humör, både hundar o förare =) Dock var det inte så skönt i skogen där solen inte bröt igenom, man blev lite lurad faktiskt.

Jag o Jenny blev en "grupp" och åkte en bit bort på Evighetsvägen där vi la spår till varandra, eller ialf till varandras hundar =)

Jenny la ett jätteroligt spår åt Jackie med lite kringelikrokar så det blev en lagom utmaning för fröken. Nu ska vi se om jag minns detta rätt; Hon tog första pinnen, men den andra klev hon förbi. När vi närmade oss den tredje pinnen så snurrade hon till sej lite och kom av sej från spåret och efter lite snurrande på både mej, Jenny o hund så hittade hon den tredje pinnen och hittade sedan spåret igen. Spårade noga och säkert mot slutapporten tills hon blev avbruten av kuckelimuck från trädtopparna.. Vet inte vad fåglarna höll på med, men de skrek o gapade så Jackie var tvungen att blänga en bra stund. Så avslutet blev inte så bra, men vi skyller på fåglarna =)

Gaj klarade oxå sitt spår bra, lite mer bråttom än vad Jackie har kanske, annars är det bara jag som upplever det så =) Där jag hade gått var det fullt med hål i marken och på vissa ställen lite uppbökat så att säga.. Förmodligen nåt vildsvinsstråk.. Gaj redde ut det bra ändå, även om det fanns en massa intressant att lukta vidare på. Solen hade brutit igenom trädtopparna på några ställen runt spåren oxå, och då blev det lite svårare, men han redde ut det bra tycker jag! Pinnarna är inte så intressanta, det är spåret som är det mest roliga, även fast han mycket väl vet vad han ska göra med pinnarna bara han blir lite påmind =)

Sen blev det lite fika och skitsnack i solen, underbart skönt =)

Ett litet upplet gjorde vi oxå. Hundarna däremot var mer intresserade av annat idag tror jag =) Men ett par föremål kom de in med efter lite lock och pock =)

Efteråt åkte jag upp till bruksan och hjälpte till att räfsa lite löv.. nåja, jag hade med pappas lövblås så jag räfsade inte så mycket =)

Imorse åkte Jackie och jag till Kolmetorp för att spana på hur deltagarna i appelltävlingen fixade sina spår. Såg de 3 sista ekipagen, och de fixade det rätt så bra. Det hade börjat blåsa, och det blåste från alla håll. Dessutom verkade det som om något/några djur gått över fälten och i spåren för de flesta hundarna spårade o vindade efter annat, lite förvirrat. Men de fixade det ju bra ändå =)

Sen åkte vi tillbaka till klubben, dags för budföringen. Det gick så det jordbrann för alla ekipagen och det märktes att detta moment är nåt som vovvarna tycker är kul =)
Sen blev det lydnad och sist platsligget.

Jag tyckte att alla skötte sej bra och det var trevlig stämning hela tiden under tävlingen. Visst, det var några missar här och där, men det gick ju vägen ialf!. 3 ekipage blev uppflyttade, bland annat Rille och Kajsa. Mia var en halv poäng eller nåt liknande från uppflyttning, trist =/

När allt var klart så tog vi ett par varv på appellplan vi oxå, lite linförighet, språngmarsch, läggande under gång och sedan lk1-hoppet. Jackie blev glad över att äntligen få göra lite hon oxå, inte bara sitta o titta på när de andra hade roligt =)

Inga kommentarer: