lördag 22 maj 2010

Den riktiga lydnadsdebuten

Sådär ja, nu har vi faktiskt haft vår “riktiga” lydnadsdebut.. Jag räknar inte den i mars, våra moment var inte klara då för 5öre, utan det var en ren träningstävling för vår del. Men igår däremot, det var vår riktiga debut!

Åkte till Kumla brukshundklubb tillsammans med Jenny & Gaj för att jaga poäng. Regnet hängde i luften, åskan dundrade o blixten blixtrade överallt på himlen, men som på beställning höll sej regnet borta när vi tävlade. Klass 3 däremot fick ett rejält skyfall över sej, tyvärr =/

Domare Anders Rahm

Platsligg: 7,5 (dk, gnäll, nosar)
Tandvisning: 10
Linförighet: 7 (släpper, nosar, sns, vpb, vps)
Läggande: 8 (något steg)

Inkallande: 10
Ställande: 7,5 (steg, vps framföring)
Apportering: 9,5 (omtag)
Hopp: 0 (hoppar ej)
Helhetsintryck: 8
Summa 146

Det där med hoppet grämer jag mej över asså.. ett av våra säkraste moment, en klockren 10:a som bara försvann.. vad hände?? Straxt innan apporteringen var det väldigt mycket tjo o tjim från planen bredvid, och inför apporten hade Jackie mycket fokus riktad dit. Förmodligen därför som hon glömde tugga på apporten?
Hoppet stod längs med lydnadsplan så att säga, och jag kände att hon hade dragning till höger och planen bredvid.. Sagt o gjort, när jag säger hopp tar hon sats för att hoppa men svänger sen smidigt förbi till höger om hindret och snabbt in vid min vänstra sida.

Jag kände lixom hur hakan åkte ner i backen.. vad hände egentligen? Snopet minst sagt!

Hade vi fått till hoppet så hade vi haft vårt första förstapris, men men.. inget att gräma sej över egentligen, jag är så nöjd över att hon låg på platsligget, la sej snabbt under läggandet och likaså ställde sej snabbt under ställandet.. o inte tuggade hon galet på apporten (framsteg eller distraherad?).. linförigheten hade verkligen mer att önska, det kändes inte som om vi var synkade där.. o så hoppet.. usch så galet..

Bara att ladda om och träna vidare, jag vet att vi har de där 160poängen alldeles inom räckhåll, det gäller bara att få allt att stämma just den där dagen det gäller.. Precis som för alla andra =P

IMG_0489

Jackie med 3:e placeringsbuckla och prismugg

7 kommentarer:

Jeanette sa...

Vad roligt att ni varit ute & tävlat! Retligt med hoppet men nästa gång så är det 3:dje gången gillt;-) Heja Nina & Jackie!!! Kram

Lotta sa...

Säger som till Jenny:
Grattis i alla fall :)! Bara på't igen. Nästa gång har ni 1:a priset!

Kram kram

Jenny sa...

Vi kämpar på och kommer igen...

Noomi sa...

Rätt inställning tycker jag!! Bara att tuta o köra nu så har ni snart förstapriset som i en liten ask :)
Kram från oss

Anonym sa...

Nästa gång fixar ni ert 1:a pris !

Hälsningar vectra och matte felicia

Lotta igen sa...

Ja jag hörde att ni också ska dit :) Då ses vi!
Kram kram

Anna med flock sa...

Jättetråkigt med hoppet men samtidigt förhoppningsvis lärorikt att tävla. Snart har ni erat förstapris ska du se :)Bara att ge sig på det på nytt!

Vilka fina uppsitt Jackie bjöd på igår, hon har verkligen bra studs och kroppskontroll för att vara såpass stor... inte som min klumpmaja som lyckades kliva på sin egen svans kraken ;)


Önskar dig en härlig vecka!