fredag 14 maj 2010

Lydnad lydnad lydnad

Just nu har vi kommit in i ett riktigt flyt vad gäller lydnadsträningen! Det är så kul så kul när allt bara klaffar o funkar, man känner lixom flowet! Många poletter har ramlat ner, både hos Jackie och mej vilket har stärkt oss som ekipage! Jätteroligt!

IMG_2002

Matte, jag är redo, sätt fart!

I torsdags mötte jag o Jackie Jenny & Gaj (Robban var oxå med) uppe på bruksan för lite lydnadsträning.. O jag måste faktiskt säga det, vi är duktiga! Våra hundar är duktiga, vi är duktiga som ekipage! Vi har gjort framsteg allihopa, känns jättebra!

IMG_2015

Åh, en fotograf! Klart jag hinner med en pose under inkallningen!

Vi gick igenom både LK1 och appellens lydnadsmoment, och jag tycker faktiskt att vi klarade av allihopa över förväntan! Det som behöver putsas är mitt sätt att gå under linförigheten (ja jag vet att jag borde torrgå oftare och lära mej svänga, ffa åt vänster, men jag gör ändå annorlunda sen tillsammans med Jackie) samt framförgåendet.. Jackie går fint ut med bra drag i kopplet, men tenderar att flyta ut åt vänster. Jag skulle dessutom vilja att hon inte vänder upp mot mej vid halten, det både ser snyggare ut med huvudet vänt framåt och dessutom blir det mycket bättre vid helt om.. Men det är bara att klura vidare på hur vi ska lösa det..

IMG_2027

Fritt följ

Förra veckan provade jag att höja hoppet till 65cm (appellhöjden) o då trodde jag vi fick ett bakslag =/ Hon bjöd jättefint på hoppet och precis innan hon skulle hoppa blev hon osäker och stannade.. Försökte skicka henne framåt över hoppet igen och då ville hon springa på sidan =/ Skit tänkte jag, vi har tränat på för låga höjder, hon vågar inte hoppa! Vände på det hela och gjorde LK1 hoppet med samma höjd, och det flög hon över utan problem..

IMG_2020

I torsdags gjorde vi ett nytt försök på 65cm och appellvarianten, och jag försökte sätta mina tankar åt sidan. Hon flög över som om hon inte gjort annat förut =D Däremot var jag för snabb att sätta henne på andra sidan, så hon kom inte tillräckligt långt ut, vilket resulterade i en liten touch på hindret på återhoppet.. Men jag ser mellan fingrarna på det den här gången, det var ju själva uthoppet som var grejen denna gång =)

IMG_2023

Läggande under gång, 10poäng!

IMG_2026

Fort ska det gå under inkallningen

Vi avslutade med platsligg.. orosmoment, jag vet.. Jag vill ju att hon ska ligga med hakan i backen och fokusera blicken framåt och såklart ligga still.. Jackie tycker att det är lite jobbigt, men de senaste gångerna så har hon ialf klarat ca 1min med hakan i backen, sen måste hon lyfta lite på huvudet en stund innan hon lägger ner hakan igen.. Men det är väl bara att traggla vidare där oxå egentligen och vi är inte långt ifrån målbilden. Myrorna i kroppen under platsligget verkar ha blivit färre oxå, o jag hoppas verkligen att det inte bara är tillfälligt, utan just det att hon vet att hon ska ligga still.. Ska försöka göra om våra träningsrutiner och börja med platsligget när energin är som störst, men det är alltid mer lockande att börja med linförigheten eller nåt liknande när hon är som mest alert och laddad.

Avslutar med lite bilder på de tre busarna, som belöning fick efter träningen fick de släppa loss o belöna sig med varandra =D

 

 

IMG_2043 IMG_2044

IMG_2045

    Hoppas alla får en trevlig helg!

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Vilka fina bilder, vi ser ju riktigt proffsiga ut...

Lisbeth och Zack sa...

Hej!
Vad kul att lydnaden fungerar . Det är nog bara vi hundnödar som förstår vad det betyder när allt funkar och att han kan bli så glad för ett litet framsteg som man .Som man haft problem med så plötsligt kommer man på något och vips. Ser hunden ut som Varför sa du inte att det var det du menade! Ha det bra och lycka till i Framtiden

Jeanette sa...

Härliga bilder! Vad skönt att ni har ett härligt flyt och växt som ekipage! och ABSOLUT så får vi se till att få ihop en träning:-) STOR KRAM

Anna med flock sa...

Det ser jättefint ut på bilderna! Visst är det härligt att känna flyt och att utveckals som ekipage. Med tanke på hur fint det sett upp bitvis på lydnadskursen så är jag inte förvånad! Ni är jättefina ihop du och Jackie och jag älskar verkligen hennes pigga och fina utstrålning när ni jobbar.