söndag 18 juli 2010

Lydnad, spår och bad

Så kan vi sammanfatta dagens aktiviteter. Vi träffades kl 9 vid lydnadsplanen och började med platsligg. Flera rottisar på rad i ett tjusigt platsligg (skulle behövt en extern fotograf). Blandad kompott med de olika lydnadsmomenten beroende på vilken nivå man kommit till. Hundarna är såklart påverkade utav miljön och allt runtomkring, så några större krav eller avancerade moment var det inte tal om. Man får backa några steg och endast göra korta korta versioner av det hela, med mycket beröm och återhämtningspauser. Sen blev det brejk för lunch och efter det åkte vi till spårskogen.

IMG_2103Türingens Zelda, 9mån 

 

IMG_2109Jackie

 

IMG_2096Carina och Nova

IMG_2107Är det inte vår tur snart?

 IMG_2111Ruffa i framåtsändande 

Idag gick alla varandras spår, vi blandade även spårapporter rätt så friskt. Jackie fick ett spår som Eva Svanstedt gick ut, med 4 apporter + slut. Tanken från början var att det skulle bli ett “lägre-light” spår för att testa av lite var vi befinner oss, men helt plötsligt kom hon ut vid bilarna så spåret blev nog inte längre än 600-650m kanske (jag är väldigt dålig på att uppskatta avstånd måste jag erkänna). Efter ca 1timme och 20min var det påsläpp.

Jackie tog upp början bra och tuffade på med bra drag i linan. Eva följde med spåret runt och hon har lite problem med att gå, så jag fick gå o bromsa så att hon skulle hinna med, men det brydde sig inte Jackie om. Efter andra pinnen blev det lite snurrigt för fröken, och när hon sedan bestämde sej för vart hon skulle vidare så förstod vi att vi korsat någon annans spår eftersom Eva inte alls kände igen sej. Hur som helst så gick vi bara tillbaka en bit, ungefär där sista apporten låg och sen spårade Jackie bara vidare som om inget hade hänt. I vårt spår hade vi några utav våra egna apporter samt några av Evas. Varken jag eller Eva tyckte att Jackie gjorde någon skillnad på mitt/ditt vad gäller apportpinnarna, utan hon plockade allihopa gladeligen! Slutet kom vi oxå fram till utan problem och jag var verkligen kanonnöjd med Jackie idag! Även Jackie kändes väldigt nöjd efter spåruppgiften, och inte blev det sämre heller när vi fick beröm som spårekipage och spårhund =)

Malte fick ett appellspår även idag som Tord gick ut. Några köttbullebitar vid apporterna gjorde att han ialf stannade till vid dom och fick beröm. Spåret tar han utan några problem, låg nos och mycket noggrann, ger inte upp i vinklar eller andra svårigheter. Imorrn ska vi testa en annan variant med dessa spårpinnar, vi får se om det ger resultat.

När alla gått sina spår och kände sej färdiga packade vi ihop och åkte hemåt. Inte vi o Carina Paridon, vi drog till en sjö som vi åkte förbi ut till spårmarken. Där fick vovvarna svalka av sej, bada och leka en stund i vattnet och ialf Malte och Jackie hade svårt att slita sej för att åka hemåt.

IMG_2124Malte

IMG_2138Hera & Nova 

IMG_2146Oksana, Hera & Nova 

IMG_2151Oksana “hjälper” till att torka Hera på sitt eget vis 

IMG_2154Jackie & Malte 

IMG_2161Malte & Jackie 

IMG_2162Malte

 IMG_2165Jackie & Malte IMG_0970 

Kvällsmaten intogs på byns krog/pizzeria tillsammans med andra lägerdeltagare och det smakade väldigt gott idag oxå! Sen åkte vi tillbaka till lägret, Rille, Marlene och Klas gick en sväng med vovvarna medan jag var med på gruppledarmötet och sedan var det allmänt medlemsmöte i Rottweilerklubbens regi. Efter prat och diskussioner åkte vi tillbaka till vårt hus och gav hundarna mat.. jag tror de blir hungrigare för var dag som går! Ikväll kröp de i princip upp på diskbänken båda två när jag gjorde iordning maten och på 5sek så var det uppätet.

IMG_0971

Nu ligger de som två utslagna jag-vet-inte-vad och snarkar ikapp.. Även Klas har slocknat och det gör även jag alldeles straxt. Inatt är det planerat att våra rumskamrater ska dyka upp, så vi får väl se hur det går.. Blir förmodligen livat när de kliver in i huset =P

Inga kommentarer: