onsdag 21 juli 2010

På’t igen!

Nu var det slut på vilodagar! Vi träffades vid 9 vid uppletanderutan. Alla vovvarna fick göra varsina uppletande, även lilla Oksana. Det märktes på hundarna att de börjar bli slitna efter veckans bravader, o dessutom började solen och värmen smyga sej på. Så det blev inte många skick i rutan.

IMG_2266Oksana gör sitt första uppletande 

IMG_2276Malte håller kollen 

IMG_2275Malte

IMG_2280Malte tappar föremålet av ren glädje

IMG_2283Benny & Ruffa 

IMG_2291Jag & Jackie

 IMG_2300Jackie

IMG_2301 Jag & Jackie 

IMG_2305Nova

IMG_2311Eva & Essan 

IMG_2316Essan

 IMG_2324Tord & Zelda

 IMG_2337Carina & Hera 

IMG_2338Hera

IMG_2354Hera

Sen bröt vi för lunch, vi fikade tillsammans med Carina i vedboden eller vad man ska kalla det. Skugga fanns det där ialf och det fläktade.

Straxt efter 12 samlades vi igen och åkte ut till dagens spårmark. Stort fint område även det, och vi delade upp gruppen i två och åkte till varsin ände.

Malte fick ett appell-liknande spår idag med 3 leksaker. Roligast var tennisbollen som låg först, de andra grejorna gick han bara förbi.. Spåret var det som var det intressanta och det är ju bra, men nån gång framöver så kanske man vill att tappade pinnar ska markeras så vi tränar vidare. Intresset för spåret är större än leksakerna.

IMG_2362Sele på

IMG_2364 Klas & Malte

IMG_2372Spårslut, belöning 

Jackie fick ett spårupptag att börja med, inga problem, rakt ut och vinkel vänster och tuffade på med bra drag i linan. Första apporten inga problem, skarp vinkel och fram till nästa apport utan problem. Sen blev det krångligt i nästa vinkel och vi tappade spåret rätt så rejält. Många underlagsskiftningar + sol på kalhygget gjorde väl sitt till.

Traskade runt lite och försökte hitta spåret, utan direkt framgång. Jackie var trött och flåsade duktigt, och jag försökte uppmuntra henne och gav henne både vatten och köttbullar men utan resultat. Mitt i allt letande la hon sej bara ner och började rulla.. Upp och gå några meter o så ner på backen och rulla igen. Så höll hon på några gånger medan jag gick o svor över myrorna som bet mej på benet. Helt plötsligt sved det till på baksidan utav låret och sen utbröt kaoset! Vi hade trampat rakt i ett jordgetingbo (eller om det var bålgetingar, vet inte skillnaden)!! Fy f-n säger jag bara, de var överallt, hängde i håret, kröp över kläderna, letade sej in under västen.. Både Jackie och jag sprang som om vi hade döden i hälarna samtidigt som jag försökte kränga av mej mina kläder. Jackie hade både sele och lina på sej och tack gode gud så fastnade inte linan på vägen, det hade ju varit förskräckligt!

Vi kom upp på en väg, jag kastade av mej västen och knäppte av linan på Jackie och svärmen var fortfarande runt oss så vi sprang vidare flera hundra meter bort innan vi vågade sakta ner på farten. Där stod vi o flåsade och försökte hämta andan.. usch usch usch.. alla blinningar, bromsar och flugor som delar våra spårmarker kändes helt plötsligt väldigt välkomna, aldrig mer jordgetingar!

Började knalla tillbaka mot bilen och plockade upp linan och västen på vägen.. västen var givetvis full med getingar så det var bara att skaka på den och springa vidare som en idiot. Jackie kunde springa helt fritt i varje fall för jag hade hunnit ta av selen innan och hon sprang, man behövde inte be henne två gånger om det kan jag säga!

Vi kastade oss in i bilen och åkte snabbt därifrån.. usch fy vad det sved på kroppen, framförallt på låren, axlarna och armarna. I sånt här väder har man ju knappast långärmat på sej i skogen, så västen skyddade ialf rygg och mage. Kände över Jackie oxå men hon verkade inte ha några svullnader eller bli irriterad när jag kände över henne så det kändes bra.

La ett kort spår vid bilen, ca 150m med pinne + slut samt 2 böjda vinklar. Släppte på efter 20min och hon tog det spåret utan problem, kändes jätteskönt att vi fick till ett bra slut trots allt. Man vill ju inte att minnesbilden från spårskogen ska vara attacken från getingarna.

Stannade och badade alla hundarna vid en sjö innan vi åkte tillbaka till lägret. Det uppskattades av alla hundarna kan jag säga!

IMG_2377Essan

IMG_2380Sisten i plurret är en badkruka! Jackie & Malte

IMG_2386Zelda försöker gå på vattnet, lite läskigt är det allt.

IMG_2387Nova & Hera väntar på sin tur

IMG_2393Oksana badar magen

Ikväll blir det föreläsning med Jörgen Thynell; “För bättre kontakt och relation – kommunicera på hundars vis med din hund”. Ska bli spännande o höra.

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Kul & läsa om era bravader:).. tills jag kom till jordgetingar... Hua! Var rädd om er för tusan, tur att ni inte fick en allergisk reaktion. Ha ett fortsatt bra läger! Kram

P.s Jackie & Malte är verkligen duktiga som jobbar på så bra i värmen. Krama dem ifrån mig & tösera;)

Malin sa...

Vilka fina bilder!
ÅRets läger bjöd verkligen på härligt väder, aningens varmt för hundträning dock...