torsdag 27 augusti 2009

Spår Spår Spår

Ja så skulle man väl kunna sammanfatta veckans hundaktiviteter =)

I måndags var vi i Ödeby en liten sväng innan jobbet och gick ett spår. Trasslig terräng med torr risig mark och sol. Resultatet var varierande, viss del av sträckorna gick bra och andra mindre bra.
Fullt med kopparödlor var det i området oxå, så jag fick ju hjärtsnörp vid var o vart annat steg när det rasslade till bland riset. Äckligt!
Spåret blev 400-500m med mkt stigningar och lutningar, klättrande över grenar och ris, så hon var väldigt trött när vi kom hem.

På tisdagskvällen åkte vi till bruksan, lite lydnadsträning var tanken. Det var full rulle där uppe och väldigt mkt folk, så det blev mycket störning.
Jackie kändes lite seg och okoncentrerad, så jag plockade genast bort de moment som kräver mer koncentration och precision. Tyngdpunkten lade jag på kontaktsökande och passivitetsövningar. Ett platsligg tillsammans med Basse och Gaj blev det i varje fall, och det gick bra. Lite myror i kroppen har hon, men låg fint kvar. Lyfte huvudet några gånger men i stort sett hade hon det i backen mestadelen av tiden.

Igår onsdag var jag faktiskt ledig, jippie! Var hos frissan en sväng på förmiddagen och sen efter lunch åkte Jackie och jag ner till Varamon. La ett spår ute på gärdet bredvid Furulid och sen gick vi en sväng i Varamon. Inte en kotte var det på stranden eller i närheten, så vi gick längs vattnet hela vägen. Var även ute och testade nya brandbryggan. Jackie fick testa att gå på trappan ner i vattnet, och det var lite läskigt, men hon gick ialf ner ett par steg i vattnet. Hon hade säkert gått fler steg och sen simmat, men det blåste så förskräckligt och var en massa vågor, så det blev inte så blött.
Sen tog vi spåret på gärdet, blåste helgalet därute. Första sträckan såg svajig ut, och det beror delvis på att jag själv svajade rejält när jag gick där, för jag försökte undvika att trampa ner i alla vattenfyllda diken (misslyckades förstås). Första pinnen missade vi, men resten av spåret gick hon klockrent och plockade upp alla resterande pinnar.



Jackie testar trappan på badbryggan.. lite läskigt är det allt =)


Sen blev det en liten sväng till Askersund på marken. Jackie fick oxå följa med, vanligtvis tycker jag inte att hundar har något på marknader att göra med all trängsel o så, men Askersundsmarken är inte så stort och lockar heller inte så mkt folk. Dessutom kom vi iväg så sent, så de flesta hade droppat av. Köpte inget till oss själva, men Jackie fick en stor påse med tuggben och godis =)

Idag har vi varit i Ödeby igen. Var i valet och kvalet om vi inte skulle ta en promenad hemmavid istället, men vi åkte ialf. La ett långt spår idag oxå, 600m ungefär. Mestadels skogsmossa som underlag, men med mycket upp och ner så det blev en del klättrande klurigheter.
Medan spåret låg till sej knallade vi en liten sväng. Hittade en del kantareller som jag inte kunde låta bli att plocka =)

Spåret gick galant! Jackie var mycket spårnoga längs hela spåret och säkrade varje vinkel innan hon fortsatte. Alla pinnar markerades tydligt genom att hon plockade upp dessa och kom med dom till mej =) Sen helt plötsligt var vi vid slutpinnen och spåret var slut. Det gick verkligen kanonbra idag, och Jackie kändes inte alls trött sista sträckan, utan bara peppad. Det är vid såna här tillfällen man önskade att man hade gått en liten bit till "bara för att", men samtidigt så ska man ju sluta när det går som bäst!



Kantarellerna från dagens utflykt


Jobbar ikväll, imorrn samt hela helgen. Nästa vecka är det bara 3dagars vecka för min del, väldigt ovanligt!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Tävlingsdags då? 10 oktober hos OG Motala? Häng med!

Amanda sa...

Tack för din fina kommentar. Mitt svar kommer sent men bättre det än aldrig? :)
Våran lilleman är sjuk i lunginflammation här hemma så det har inte funnits någon tid till bloggande denna veckan.

Din fina blogg hittade jag iaf via en annan blogg. Just nu vet jag inte vilken det var men det kanske spelar mindre roll. :oP

Hoppas ni har en fin lördag och helg!
Kram