fredag 14 augusti 2009

Tuff vecka varvat med lite hundträning

Denna vecka har varit grymt tuff på jobbet.. Ända sen förra veckan (torsdag tror jag det var) har det varit full rulle.. en massa akuta inläggningar, förflyttningar från US + elektiva patienter.. på en och samma avdelning! Som om inte det vore nog, typ varannan patient har varit dement, snurrig eller dåliga.. så det har varit pyssel hela dagarna, jagande efter doktorer, ringande till anhöriga, boenden, kommuner, sjukhus, vårdcentraler osv osv osv.. Om jag skulle räkna ut ett snitt på hur många minuters rast man haft denna vecka så blir det nog 8min.. per dag asså.. o på de minutrarna ska man ha ätit, fikat och gått på toa.. lätt..
Vi har fått öppna den stängda avdelningen för att få plats med alla patienter, och det har varit förstärkt med personal, folk har fått avbryta sina semestrar för att komma in och jobba.. Jag fattar inte vad det har varit med denna vecka! Men denna helg (tack gode gud) ska jag vara ledig, och på måndag så öppnar våran avdelning igen, med bara elektiva operationer och patienter.. så skönt! Lite rutin och flyt igen!

Veckan har oxå inneburit en del hundträning. I tisdags var Jackie och jag uppe på bruksan en timme på förmiddagen och körde lite lydnad.. Fokuserade på läggande under gång och platsligg. Hon var lite seg tyckte jag, så det blev inte så intensivt.

På onsdagen träffade vi Rille, Marlene & Maskot, samt Kajsa, Vidar & Anton i skogen i Stubba för lite spår. Jackie fick ett spår på 300-400meter ungefär med 2 pinnar + slut. Redan när vi gick till spåret från bilen så kändes det inte som vanligt. Vanligtvis när jag har satt på selen brukar det vara drag i kopplet, men hon gick nästan bakom oss och lullade.. inte likt! Visade på spåret och hon nosade iväg, i sakta mak! Mycket knepigt, men det var ju bara att följa efter.. Första apporten gick hon förbi (gick till vänster om en gran istället för höger där pinnen låg) men hon plockade den andra och slutet. Men inte det vanliga draget eller det intensiva spårandet, kände inte igen henne =/

På torsdagskvällen åkte vi upp till bruksan igen för lite lydnadsträning, och idag var det stor skillnad på fröken! Hon var laddad redan i hallen innan vi hunnit ut till bilen, visste precis vad som var på G!
På bruksan var det inget folk, så vi hade hela planen för oss själva. Attityden från Jackie var på topp och även jag blev på topp då tyckte jag =)
Vi körde igenom hela lk1:an's moment, fokuserade även idag på läggande under gång och hon la sej platt i gräset innan jag ens hann komma till "i" i kommandot "ligg". Klar 10:a!
Och linförigheten.. ojojoj.. ursäkta mitt skryt nu, men det gick som tåget! Jag kunde till och med fokusera på att titta rakt fram och inte på Jackie men jag såg i ögonvrån att hon höll fokus på mej HELA TIDEN, och det även vid vändningar och halter. Språngmarsch, helt klockren!
Satte hon sej lite snett räckte det med att jag vred lite på mej och hon bara följde med och rätade upp sej..
KUL KUL KUL

Sken som en sol där på plan och var helt lyrisk, jag har helt plötsligt en elithund! Ialf kändes det som det just då =)

Efter 40min kom regnet.. åskan dundrade redan när vi kom till bruksan, men vi hann få ut ett riktigt bra pass, och det är väl vid såna här tillfällen som man önskade att någon var med och såg att det faktiskt kan se ut såhär. Eller att nån filmade så man kan titta på i efterhand och bara njuta =)

I helgen är jag som sagt ledig, skönt som sjutton ska det bli.. har jobbat 2 helger på raken med bara 2 dagars ledighet (japp, jobbade fre-mån, ledig tis, jobbade ons-sön, ledig mån och har sen jobbat tis-fre) så nu är jag trött.... Imorrn blir det sovmorgon =)

Just det, ikväll har vi lagt i kräftburarna.. ska bli spännande o se om det finns nåt i burarna imorrn =) Klas, Klas pappa Björn och min pappa ska åka ut redan kl 4 när Klas slutat jobba.. då sover jag nog som skönast =)

Toodeloo!

Inga kommentarer: