tisdag 6 oktober 2009

Geocaching i Ödeby

Igår var Jackie och jag en sväng i Ödeby (as usual). IMG_0406Vi tog den längre rundan idag och passade på att fixa en ledtråd till en cache. Nu ska vi bara klura ut hur vi ska få vår GPS att funka för promenader oxå, inte bara bilåkande.

Geocaching är ett världsfenomen som kan utföras av alla som IMG_0405har en GPS som man kan ställa in koordinater på. Fördelen som sagt är om man även kan använda den när man går, för det blir  en del promenader, klättranden och krypanden när man geocachar. Även en del simmande/båtåkande har jag förstått men de cacharna sparar vi till i sommar.. Lite fel årstid nu för sånt.

Hur som helst, man skaffar ett konto på www.geocaching.com och sen är det bara att sätta igång. Det hela går ut på att man ska hitta olika gömmor som folk har gjort. För att hitta gömman (cachen) får man gå in på hemsidan (om man inte är så modern som jag är och har en iPhone, då skaffar man geocaching-appen) och så söker man på valt IMG_0407område. Då kommer info om gömda cachar i ens område med tillhörande ledtrådar och GPS-koordinater, knappra in dessa på GPS:en och ut och leta. Vissa gömmor är lätta, lätta att hitta och lätta att logga. Andra är lite knepigare, man kan bli ledd till en startgömma och där kan det finnas ytterligare ledtrådar till en annan gömma som man ska leta upp. En modern skattjakt kan man säga.

 

Vad är då dessa gömmor (cachar) för något? Ja det kan vara vad som helst, oftast en liten plastbytta som innehåller en loggbok och en penna. I loggboken får man skriva en liten hälsning om man vill och logga att man varit där. Sen IMG_0397iordningsställer man gömman igen så nästa kan hitta den. Det viktiga är att man när man kommer hem (eller på plats) loggar gömman så att den blir registrerad hittad. I vissa av dessa cachar kan det finnas lite smågrejor, nyckelringar, mynt, småfigurer etc etc. Dessa får man ta, så länge man lägger tillbaka något annat.

 

Hur som helst, hittade en ledtråd uppe i Ödeby som gör att vi kan knäcka “GPS-koordinat gåtan” och om vi bara kan klura ut hur GPS:en funkar, ja då ska vi nog slutligen komma till målet på denna cache oxå =)

1 kommentar:

Jenny sa...

All heder åt er som städade... Jag skyller på mitt onda nyoperade knä. Orkade inte bara, när jag knappt orkar aktivera mina jyckar. Dålig ursäkt jag vet , men det är den enda jag har...
Det där med geocatching (eller vad de va?) lätt ju rätt spännande. Kan ju vara lite mysigt om man får ta fika eller matsäck med!