tisdag 13 oktober 2009

Lydnad =) och matte =/

  

Idag träffade Jackie och jag Jeanette, Sly och Enya på Vadstena BK för lite lydnadsträning. Vi körde samma upplägg IMG_1527som sist, dvs varannat moment. Dvs ett moment (ibland två)  och med ett ekipage i taget. Den andra hunden får träna på att ligga passiv bredvid och ladda inför sin egna insats. På så vis så hinner man inte trötta ut någon hund  eller få den att tappa fokus, och inte man själv heller för den delen. Det blir några naturliga minuters paus mellan varje moment så polletten hinner hamna på plats =)

 

IMG_1563Jackie och jag trälade på med läggandet och ställandet, och det går  faktiskt framåt, sakta men ändå framåt! Som vanligt så är det jag som strular till det, är osäker och ändrar röstläge från gång till gång. Inte konstigt om Jackie blir osäker på vad hon ska göra!

Två ordentliga platsligg blev det oxå för Jackies del, ett med  IMG_1533Enya och ett med Sly. Det första platsligget blev inget bra, hon låg en stund, sen snosade hon på backen, tittade på annat och var allmänt ofokuserad så jag gick bara dit och tog bort henne från platsen och till vilohörnan istället. Enya var jätteduktig som låg kvar trots all störning från vovven bredvid =)

Sen fick Sly komma ut och köra några moment och Jackie fick IMG_1543fortsätta vara i vilohörnan i typ 15min innan hon fick vara med på något moment. Då minsann var det koncentration på rätt så hög nivå! Det funkade helt enkelt med att bryta och sätta sej i “tråkhörnan” som den även kallas, och bara få titta på medan de andra har roligt på plan *hehe*

Det andra platsligget gick mycket bättre, och här var det Sly IMG_1539istället som var lite ofokuserad men Jackie fixade den störningen.. Minnet från förra fiaskot fanns förmodligen kvar, vem vill hamna i “tråkhörnan” igen och missa en massa kul?

IMG_1531Efteråt åkte vi hem till Jeanette på lite fika. Jackie och Pyz busade runt lite i trädgården och Pyz blev så glad över att det kom en tjej till honom och lekte! Nån som leker lite mer på samma sätt, de där småttingarna far mest som tättingar, vem hinner med det?

Tanken var att jag skulle försöka hjälpa Jeanette med lite matte, men redan efter 10min så började jag undra om jag IMG_1572överhuvudtaget räknat matte i mina dagar? Tror inte det.. kom inte ihåg ett smack! Visst, jag har läst matte B och har till och med betyg i det, men kände knappt igen nåt av det som vi försökte traggla igenom.. Vad hände i gymnasiet egentligen? Inte ens miniräknaren fick vi igång.. Det slutade ialf med att vi packade in oss i bilarna och åkte hem hit så fick Klas hjälpa till istället! Och det gick mycket bättre =)

Själv så gjorde jag kycklingpaj för att bidra med något, och jag IMG_1579tror att det funkade rätt så bra det oxå =)

3 kommentarer:

Jeanette sa...

Som sagt vem skulle inte "förtränga" den matematiken som man ALDRIG andvänder... Du bidrog väl MASSOR med de mera roliga sakerna under dagen:-) Matematiken är ju bara ett "nödvändigt ont" just nu;-) Tur att Klas är en "matematikguru";-)Har sagt det förut & säger det igen... Jackie är en kanonhund & nu blir farliga sedan:-) kram

Anna sa...

Aha va synd att du jobbade..Men ska försöka låna en videokameran den vi har är pajj tror jag..Hur visste du att de var arken? Jo de gick bra..=)

Anna sa...

Oki:) Japp de blir det :-)