måndag 13 juli 2009

Det var första dagen det!

Så var första dagen till ända i Skillingaryd. Dagen började med frukost i mässen vid 7.30 och sedan mötte vi upp vår spårgrupp vid 9 och begav oss ut till vår spårmark för dagen. Vi var ett härligt blandat gäng, olika nivåer och erfarenheter.

Jag la ett kortare spår till fröken idag, typ appellspår med 4 pinnar (3+slut). Sen satt vi och fikade och pratade i ungefär en timme då det var dags att ta spåren. Skrattade åt Rille som gjorde generalfel när han glömde sina handskar men det gick bra ändå. Jackie var laddad till 1000 när det äntligen var dags, stretade på i kopplets längd bort till spåret och hade svårt att varva ner. Precis innan starten upptäckte även jag att jag glömt handskarna, som tillsammans med torr lina och laddad hund som slänger sej iväg resulterar i bränd hand.. Aj aj.. Såklart släpper jag linan rent reflexmässigt och Jackie lägger iväg och rusar runt lite.. Dock inte i spåret, det hade hon inte tid till att ta reda på var det var. Efter en språngmarsch kommer hon tillbax och jag visar på spår och så är vi iväg.

Lite forcerad var hon allt första sträckan men markerade pinne. Fint och kom in med den utan problem. Andra sträckan var mer snurrig och jag uppfattade henne inte som att hon spårade, vilket resulterade i att hon klev över andra pinnen, även fast vi backade och gick förbi pinnen två gånger. Tredje sträckan började jag känna igen henne igen och hon markerade åter fint på den tredje pinnen. Sista sträckan gick genom högt ängsgräs med blommor. Där fanns det en del fjärilar som lyfte som hon var tvungen att jaga, men då blev jag sur, fräste till och visade på spåret igen och då spårade hon görbra till slutet som hon markerade mkt bra.

Från skogen åkte vi till Attila hundklubb för lite lydnadsträning. Vi började med platsligg och jag gick bara ut i kopplets längd idag. Vet ju inte riktigt vad de andra är för hundar och vad de skulle säga när det kommer en leksugen tonåring skuttande =) man behöver ju inte göra bort sej första dagen =) Jackie tyckte det var lite jobbigt att ligga still så hon tog till nya momentet som vi tränade på hos Ewa förra veckan, nämligen kryp.. Hon kröp kanonbra men matte var inte nöjd för det, konstigt.
Sen tog vi en liten budföring med Stellan och det var åter jättekul! Syntes inget av osäkerheten från förra veckan. Sen tittade vi mest på när de andra körde lydnad, Jackie hade mkt svårt att släppa alla andra hundarna och nya platsen och alla intryck, så vi tog det lugnt med den biten. Ingen ide att försöka traggla och bli irriterad för att hunden inte orkar lyssna.

Sen började det regna och vi bröt upp och åkte tillbaka till lägret. Jackie somnade mer eller mindre direkt efter ankomst till rummet, och likaså husse och matte passade på att ta sej en lur.

Nu ikväll har vi varit på BBQ kväll med linedance, träffat och pratat med lite andra rottisägare och haft det trevligt.
Imorrn samlas vi åter kl 9 för spår i ny spårskog, sen blir det lite lydnad och efter det ska vi köra lite sök för de som vill.. Ska bli kul!
Godnatt

1 kommentar:

Anna sa...

Hoppas ni har de bra,jag har spanat men hittade inge bra tror jag :-) hur går de för er?? Kram